Antropologiska perspektiv på barn och barndom, 7.5 hp
Anthropological Perspectives on Children and Childhood, 7.5 credits
736A27
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Anette WickströmKursansvarig
Anette WickströmStudierektor eller motsvarande
Mats Andrén, Judith LindKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme | 1 (HT 2023) | 202344-202348 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6)
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- redogöra för grundläggande antropologiska begrepp och metoder i forskning med fokus på barn och barndom
- beskriva och analysera på vilka sätt begrepp som barn och barndom ges olika innebörder i olika samhällen
- tillämpa ett antropologiskt synsätt på barns livsvillkor och vardagsliv vid studiet av det egna samhället, såväl som andras
- identifiera och redogöra för metodologiska och etiska dilemman i antropologisk och etnografisk forskning om barn
Kursinnehåll
I kursen behandlas antropologiska grundbegrepp som är av betydelse för studiet av barns livsvillkor och vardagsliv. Vidare behandlas antropologisk tvärkulturell förståelse av vad det innebär att vara barn och växa upp, bland annat i förhållande till välfärds- och utbildningsinstitutioner, samt hur förståelse av person, familj, släktskap, kamratgrupp, kropp och genus varierar och genomsyrar barns erfarenheter. Genomgående i kursen behandlas metodologiska och etiska frågor som är aktuella i antropologiska och etnografiska studier av barns livsvillkor och vardagsliv.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
- individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på det individuella skriftliga arbetet arbetet samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg grundas på det individuella skriftliga arbetet.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA2 | Examination | 5.5 hp | EC |
EXA1 | Examination | 2 hp | U, G |
Böcker
ISBN: 0759108692, 0759108684
Chapter 13 Participant observation, and chapter 14. Field notes: How to take them, code them, manage them.
ISBN: 9781479881079, 1479881074, 9781479811519, 1479811513, 9781479873708, 1479873705
https://login.e.bibl.liu.se/login?url=https://www.jstor.org/stable/10.2307/j.ctv12fw65v
ISBN: 9781137431547, 1137431547, 9781137431530
ISBN: 9781444358254, 9781405125901
Chapter 5 Talking, playing, and working
ISBN: 9780415397032
Klocker, Natascha (2007) An example of ‘thin’ agency; Child domestic workers in Tanzania. The chapter will be uploaded on Lisam.
ISBN: 9789185509706
The chapter will be uploaded in Lisam. Samuelsson, Tobias (2012) Not All About the Money: Children, Work, and Consumption.
ISBN: 9781503628649, 9781503628632
https://login.e.bibl.liu.se/login?url=http://www.degruyter.com/isbn/9781503628649
ISBN: 0857457667, 9780857457660, 9780857457677
Artiklar
https://anthropologymatters.com/index.php/anth_matters/article/download/542/705?inline=1
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.