Sociological Perspectives on Children and Childhood, 7.5 hp

Sociological Perspectives on Children and Childhood, 7.5 credits

736A28

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Anna Sparrman

Kursansvarig

Anna Sparrman

Studierektor eller motsvarande

Mats Andrén
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Child Studies, master's programme 1 (HT 2019) 201949-202003 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

För behörighet till kursen krävs en kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap. Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

  • redovisa olika teoretiska och metodologiska perspektiv inom barndomssociologi;
  • beskriva och definiera viktiga teoretiska begrepp inom barndomssociologi;
  • redogöra för barns vardagsliv och villkor utifrån empiriska studier;
  • analysera hur barn använder sig av och formas av de samhälleliga normer och ideal som de möter i olika sammanhang.

Kursinnehåll

Kursen innehåller en överblick över det barndomssociologiska forskningsfältet såväl teoretiskt som metodologiskt. Ett centralt moment i kursen är förhållandet mellan barns aktörskap och samhälleliga strukturer. Vidare behandlas sätt att definiera grundläggande begrepp som bland annat barn, barnperspektiv, barns perspektiv, ålder och generation. Forskning om barns vardagsliv, villkor och relationer behandlas liksom hur dessa aspekter formas och utvecklas i förhållande till ålder, kamratgrupper och hur de är beroende av kön, klass, etnicitet etc. Forskning om barn relaterad till skola, fritid och kamratgrupper behandlas särskilt.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier, workshops och gruppuppgifter online. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter, gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online. Deltagande i examinerande seminarier, workshops och gruppuppgifter är obligatoriskt.
Kursen presenteras i olika multimedia-format. Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.

Undervisningsspråk engelska.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande på seminarier, workshops och i gruppuppgifter online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp EC

Övrigt

Reading list with compulsory literature can be found under the tab “Additional documents”. 

A complete Reading list including reference literature will be available in LISAM (LiU:s e-learning platform) at the start of the course.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.