Sociologiska perspektiv på barn och barndom, 7.5 hp
Sociological Perspectives on Children and Childhood, 7.5 credits
736A28
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Alex OrrmalmKursansvarig
Alex OrrmalmStudierektor eller motsvarande
Mats Andrén, Judith LindKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme | 1 (HT 2023) | 202349-202403 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6)
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- redovisa olika teoretiska och metodologiska perspektiv inom barndomssociologi
- beskriva hur fältet barndomssociologi har förändrats över tid
- redogöra för hur barn använder sig av och formas av samhälleliga normer, strukturer och materiella förutsättningar i sitt vardagsliv
- analysera centrala begrepp av relevans för att förstå barn och barndom
Kursinnehåll
I kursen behandlas det barndomssociologiska forskningsfältet såväl teoretiskt som metodologiskt. Ett centralt moment i kursen är förhållandet mellan barns aktörskap och samhälleliga strukturer. Vidare behandlas sätt att definiera grundläggande begrepp som bland annat barn, barnperspektiv, barns perspektiv, ålder och generation. Forskning om barns vardagsliv, villkor och relationer behandlas liksom hur dessa aspekter formas och utvecklas i förhållande till ålder, kamratgrupper och hur de är beroende av kön, klass, etnicitet etc. Forskning om barn relaterad till skola, fritid och kamratgrupper behandlas särskilt.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC
Högre betyg grundas på den individuella skriftliga uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | EC |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9781529714388, 1529714389, 9781529721690, 1473942926
Komulainen, Sirkka Liisa “Children’s voices”.ISBN: 9781315722245, 1315722240
https://www-taylorfrancis-com.e.bibl.liu.se/books/e/9781317524410
Esser, Florian, Baader, Meike S, Betz, Tanja, Hungerland, Beatrice. "Reconceptualising agency and childhood. An introduction."ISBN: 9781446201893, 9781446201909, 1446201899, 1446201902
Key book for the course, please buy this books as soon as possible!
ISBN: 9780203362600, 0203362608, 9781280050565, 9781135715496, 9780750705967, 0750705965, 9780750707039
Introduction and Ch 1 (p. ix – 34).
http://lib.myilibrary.com.e.bibl.liu.se/ProductDetail.aspx?id=5056
ISBN: 9780415120135, 9780415120142, 0415120136, 0415120144
Ch 1.
https://ebookcentral.proquest.com/lib/linkoping-ebooks/detail.action?docID=214758
ISBN: 9781447305804, 9781447342953, 9781447309277
Skim Chapter 5 as a point of departure.
ISBN: 0415256747, 0415256755
Parts of ch 3, p 59-75. The pages will be uploaded in Lisam.
ISBN: 9780230274686, 9781282507685, 0230274684, 9780230532601, 9780230532601
http://lib.myilibrary.com.e.bibl.liu.se/ProductDetail.aspx?id=250768
Lange, Anderas & Mierendorff, Johanna "Method and methodology in childhood research". James, Allison "Agency".Artiklar
Övrigt
Kompletterande litteratur
Böcker
https://www-taylorfrancis-com.e.bibl.liu.se/books/e/9781317524410
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.