Metoder i barn- och barndomsforskning, 7.5 hp

Research Methods in Child Studies, 7.5 credits

736A29

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Lina Söderman Lago

Kursansvarig

Lina Söderman Lago

Studierektor eller motsvarande

Mats Andrén
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Child Studies, master's programme - First and main admission round 2 (VT 2021) 202104-202108 Engelska Linköping, Valla O
F7MCH Child Studies, master's programme - Second admission round (open only for Swedish/EU students) 2 (VT 2021) 202104-202108 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
    - antropologi
    - historia
    - kommunikationsstudier
    - medievetenskap
    - pedagogik
    - psykologi
    - socialt arbete
    - sociologi
    - språkstudier
    - statsvetenskap
    eller motsvarande
  • Engelska 6/B
    (Undantag för svenska)

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

  • redogöra för forskningsmetoder i barn- och barndomsforskning - såväl datainsamling som analys - inklusive deras styrkor och svagheter;
  • applicera en forskningsmetod i praktiken och utvärdera styrkor och svagheter I denna applikation;
  • demonstrera kunskaper om forskningsetik när barn och barndom studeras;
  • redogöra för kvalitetskriterier i barn- och barndomsforskning;
  • skriva en forskningsplan inklusive formulera en forskningsfråga samt välja en inom angivna tidsramar genomförbar och relevant metod för forskningsfrågan;
  • granska, värdera och diskutera andras forskningsplaner utifrån kvalitetskriterier och forskningsetik.

Kursinnehåll

I kursen behandlas forskningsmetoder i barn- och barndomsforskning. Vidare ingår hur forskningsfrågor påverkar och styr val av metod för att besvara densamma samt en kritisk diskussion rörande kopplingen mellan forskningsfrågor och val av metod för insamling av material och analys. Etiska principer och dilemman i forskningsprocesser som involverar barn och barndom fokuseras särskilt, liksom aspekter som rör reflexivitet och kvalitetskriterier. I kursen ingår att utveckla och presentera en forskningsplan (i normalfallet i grupper om två), utifrån ett valt problem och göra en fördjupning av relevant metod för datainsamling och analys. I kursen ingår också att granska, värdera och diskutera andras forskningsplaner.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum online i en digital lärosal och på campus. Förutom föreläsningar förekommer seminarier och workshops såväl online som på campus. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter, gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online. Deltagande i examinerande seminarier, workshops och gruppuppgifter är obligatoriskt.

Kursen presenteras i olika multimedia-format. Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.

Undervisningsspråk engelska.

Examination

Examination sker genom 

  • aktivt deltagande seminarium på campus, betygsskala: UG
  • skriftlig uppgift (interview exercise): betygsskala: UG
  • skriftlig uppgift (research plan), betygsskala: EC

För godkänt på kursen (E) krävs E på den skriftliga uppgiften (research plan) samt Godkänt på övriga moment. Högre slutbetyg bestäms av betyget på den skriftliga uppgiften (research plan).
 

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
 

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA3 Seminar 1 hp U, G
EXA2 Interview exercise 1.5 hp U, G
EXA1 Written individual assignment 5 hp EC

Övrigt

Reading list with compulsory literature can be found under the tab “Additional documents”. A complete Reading list including reference literature will be available in LISAM (LiU:s e-learning platform) at the start of the course.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.