Children's Rights, 7.5 hp
Children's Rights, 7.5 credits
736A30
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Judith LindKursansvarig
Judith LindStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Master´s Programme in Child Studies | 2 (VT 2019) | 201909-201913 | Engelska | Ortsoberoende, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
För behörighet till kursen krävs kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap. Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- jämföra olika kategorier av barns rättigheter;
- redogöra för olika filosofiska argument i relation till barns rättigheter;
- kritiskt granska barns rättigheter i relation till universella och kulturrelativistiska perspektiv;
- analysera på vilka sätt barns rättigheter kan komma att stå i konflikt med andra parters intressen;
- analysera på vilka sätt barns rättigheter kan ges olika innebörder i olika sammanhang och av olika parter.
Kursinnehåll
Kursen inleds med en historisk bakgrund till dagens internationella överenskommelser om barns rättigheter samt med att skillnaderna mellan olika kategorier av barns rättigheter identifieras och utvecklas. Vidare kommer kursen att presentera en översikt över olika rättighetsteorier och filosofiska argument för respektive emot barns särskilda rättigheter. I kursen diskuteras genomgående hur barns rättigheter är relaterade till andra näraliggande koncept som barns behov, barns bästa, barns deltagande och barns perspektiv. Detta kommer att ske i relation till specifika kontexter så som utbildning eller familj och utifrån specifika artiklar i FNs Barnkonvention. Vidare kommer kursen att relatera internationella konventioner om barns rättigheter till en vidare diskussion om universalism och kulturrelativism och därmed beröra den kritik som kan riktas mot en universell definition av barns rättigheter och hur en sådan kritik kan bemötas. Slutligen behandlar kursen på vilket sätt barns intressen kan komma att stå i konflikt med andra parters intressen samt på vilka sätt olika parter kan definiera barns bästa på olika sätt.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum på campus och online i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier, workshops och grupparbeten såväl online som på campus. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter, gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online. Deltagande i examinerande seminarier, workshops och gruppuppgifter är obligatoriskt.
Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Undervisningsspråk engelska.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier, workshops och i gruppuppgifter på campus såväl som online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment | 1.5 hp | U, G |
EXAM | Examination | 6 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Reading List Children's Rights 2019 | Reading List Children's Rights 2019.pdf |