Barns rättigheter, 7.5 hp
Children's Rights, 7.5 credits
736A30
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Jonathan JosefssonKursansvarig
Jonathan JosefssonStudierektor eller motsvarande
Judith LindKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme, Distance | 2 (VT 2025) | 202509-202513 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
- Master's Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska 6/B
(Undantag för svenska)
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- jämföra olika kategorier av barns rättigheter
- redogöra för olika filosofiska argument i relation till barns rättigheter
- kritiskt granska barns rättigheter i relation till universella och kulturrelativistiska perspektiv samt hållbar utveckling
- analysera på vilka sätt barns rättigheter kan komma att stå i konflikt med andra parters intressen
- analysera på vilka sätt barns rättigheter kan ges olika innebörder i olika sammanhang och av olika parter
Kursinnehåll
Kursen inleds med en historisk bakgrund till dagens internationella överenskommelser om barns rättigheter samt med att skillnaderna mellan olika kategorier av barns rättigheter identifieras och utvecklas. Vidare presenteras en översikt över olika rättighetsteorier och filosofiska argument för respektive emot barns särskilda rättigheter. I kursen diskuteras genomgående hur barns rättigheter är relaterade till andra näraliggande koncept som barns behov, barns bästa, barns deltagande och barns perspektiv. Detta kommer att ske i relation till specifika kontexter så som utbildning, familj, migration, hållbar utveckling och utifrån specifika artiklar i FNs Barnkonvention. Vidare ingår i kursen att relatera internationella konventioner om barns rättigheter till en vidare diskussion om universalism och kulturrelativism, hållbar utveckling och minoriteters rättigheter och därmed beröra den kritik som kan riktas mot universella definitioner av barns rättigheter och hur en sådan kritik kan bemötas. Slutligen behandlas på vilket sätt barns intressen kan komma att stå i konflikt med andra parters intressen, på vilka sätt olika parter kan definiera och göra anspråk på att fylla barns rättigheter med innebörder och hur barns rättigheter har kommit att bli ett integrerat instrument för samtida styrning av barn och barndom.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbete. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisning- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC
För Godkänt (E) som slutbetyg krävs E på den individuella skriftliga uppgiften samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg grundas på den individuella skriftliga uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OBL1 | Obligatoriskt moment | 1.5 hp | U, G |
EXAM | Examination | 6 hp | EC |
Övrigt
Reading list with compulsory literature can be found under the tab “Additional documents”. A complete Reading list including reference literature will be available in LISAM (LiU:s e-learning platform) at the start of the course.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.