Master's Thesis (one year), 15 hp
Master's Thesis (one year), 15 credits
736A31
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Karin Zetterqvist NelsonStudierektor eller motsvarande
Cecilia LindgrenKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Master´s Programme in Child Studies (Magister) | 2 (VT 2017) | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1EKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
För behörighet till kursen krävs en kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för programmet. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap. Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- självständigt identifiera och formulera ett för barn- och barndomsforskning relevant forskningsproblem;
- identifiera, värdera, integrera och beskriva relevant tidigare forskning rörande forskningsproblemet;
- utforma en forskningsplan för hur forskningsproblemet kan studeras med adekvata metoder inom givna tidsramar;
- genomföra en forskningsstudie, inklusive att samla in och analysera ett empiriskt material och värdera egna resultat;
- redogöra för och använda etiska principer i forskningsprocessen;
- redovisa och argumentera för forskningsstudien i tal och skrift på ett akademiskt sätt;
- granska och värdera andra studier utifrån kvalitetskriterier för vetenskapligt arbete.
Kursinnehåll
Under kursen skriver den studerande en uppsats som djupgående behandlar ett självständigt formulerat problem inom barn- och barndomsforskning. Under handledning genomför den studerande forskning som presenteras i uppsatsen. Val av ämnesområde, litteratur och metod diskuteras i dialog med handledaren. Uppsatsen skall presenteras och försvaras vid ett seminarium. Såväl arbetsprocessen som resultatet - uppsatsen - skall karaktäriseras av hög grad av insikter i teori och metod. Den studerande lär sig också under kursen att vara kritisk granskare av andra studenters uppsatser.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av självständigt individuellt arbete samt aktivt deltagande i seminarier online och på campus. Vidare ingår individuell handledning online. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta med självstudier.
Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Undervisningsspråk engelska.
Examination
Det självständiga arbetet presenteras och försvaras vid ett seminarium på campus. Den studerande ska även opponera på annat arbete samt aktivt delta vid minst ett ytterligare uppsatsseminarium. Mer detaljerad information om examinationen återfinns i studiehandledningen.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.