Children, Parents, and Family Life, 7.5 hp

Children, Parents, and Family Life, 7.5 credits

736A32

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Mats Andrén

Kursansvarig

Mats Andrén

Studierektor eller motsvarande

Mats Andrén
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Master´s Programme in Child Studies 3 (HT 2019) 201934-201938 Engelska Ortsoberoende O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

Kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap. Minst 45 slutförda högskolepoäng av första årets kurser på Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH). Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • diskutera psykologisk och samhällsvetenskaplig teoribildning om familj och reproduktion
  • analysera hur relationer mellan barn, föräldrar och samhälle kommer till uttryck i olika demografiska, ekonomiska, sociala, kulturella och historiska sammanhang
  • problematisera familj som begrepp och diskutera familjelivets villkor utifrån familjestruktur, transnationella relationer samt socioekonomiska och kulturella förutsättningar

Kursinnehåll

Under kursen studeras barns relationer i familjen. Detta sker via olika teoretiska perspektiv på såväl individuell, interpersonell som strukturell nivå och omfattar moment som synliggör familjelivets praktiker i relation till: reproduktion, föräldraskap, barn och barndom. Den studerande kommer också att problematisera själva begreppet familj och diskutera familjelivets villkor utifrån familjestruktur, transnationella relationer samt socioekonomiska och kulturella förutsättningar.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier, workshops och grupparbete online. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter och gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online.

Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.

Undervisningsspråk engelska.

Examination

Aktivt deltagande vid ett webbaserat seminarium samt en självständig skrivuppgift. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp EC

Böcker

Gillies, Val, Hooper, Carol-Ann & Ribbens McCarthy, Jane, (2013) Family Troubles? Exploring Changes and Challenges in the Family Lives of Children and Young People. E-book available through the LiU library. Selected parts: Chapters 1-5, and chapters 21-26. In addition, please select and read 2-4 articles of your own choice from the other parts of the book. Bristol: The Policy Press.
Hays, Sharon, The Cultural Contradictions of Motherhood. E-book available through the LiU library. New Haven/London: Yale University Press.
Lupton, Deborah & Barclay, Lesley, (1997) Constructing Fatherhood: Discourses and Experiences. London/Thousand Oaks/New Delhi: Sage. For the students to buy! See e.g., Amazon.
Malmquist, Anna & Zetterqvist Nelson, Karin, (2013) Gay and lesbian parents. In: Montgomery, Heather (ed), Oxford Bibliographies. DOI: 10.1093/OBO/9780199791231-0082. E-book available through the LiU library. http://www.oxfordbibliographies.com/
Malmquist, Anna, Möllerstrand, Anna, Wikström, Maria & Zetterqvist Nelson, Karin, (2014) ‘A daddy is the same as a mummy’: Swedish children in lesbian households talk about fathers and donors. Childhood, 21, 119-133. DOI: 10.1177/0907568213484342. Available through the LiU library: Journals.
Smart, Carol, (2006) Children’s narratives of post-divorce family life: From individual experience to an ethical disposition. Sociological Review, 54(1), 155-170. DOI: 10.1111/j.1467-954X.2006.00606.x. Available through the LiU library: Journals.
Sparrman, Anna, Westerling, Allan, Lind Judith and Dannesboe, Karen Ida (eds.), (2016) Doing good parenthood: ideals and practices of parental involvement. E-book available through the LiU library. Selected parts: Chapter 1 (Introduction: Doing Good Parenthood).

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.