Children, Parents, and Family Life, 7.5 hp

Children, Parents, and Family Life, 7.5 credits

736A32

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Mats Andrén

Kursansvarig

Mats Andrén

Studierektor eller motsvarande

Mats Andrén
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Child Studies, master's programme 3 (HT 2020) 202034-202038 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1F

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
    - antropologi
    - historia
    - kommunikationsstudier
    - medievetenskap
    - pedagogik
    - psykologi
    - socialt arbete
    - sociologi
    - språkstudier
    - statsvetenskap
    eller motsvarande
  • Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6/B)
    (Undantag för svenska)
  • 45 hp godkända inom programmet från år 1

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • diskutera psykologisk och samhällsvetenskaplig teoribildning om familj och reproduktion
  • analysera hur relationer mellan barn, föräldrar och samhälle kommer till uttryck i olika demografiska, ekonomiska, sociala, kulturella och historiska sammanhang
  • problematisera familj som begrepp och diskutera familjelivets villkor utifrån familjestruktur, transnationella relationer samt socioekonomiska och kulturella förutsättningar

Kursinnehåll

Under kursen studeras barns relationer i familjen. Detta sker via olika teoretiska perspektiv på såväl individuell, interpersonell som strukturell nivå och omfattar moment som synliggör familjelivets praktiker i relation till: reproduktion, föräldraskap, barn och barndom. Den studerande kommer också att problematisera själva begreppet familj och diskutera familjelivets villkor utifrån familjestruktur, transnationella relationer samt socioekonomiska och kulturella förutsättningar.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier, workshops och grupparbete online. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter och gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online.

Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.

Undervisningsspråk engelska.

Examination

Aktivt deltagande vid ett webbaserat seminarium samt en självständig skrivuppgift. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 7.5 hp EC

Böcker

Blackford, Holly, (2004) “Playground panopticism. Ring-around-the-children, a pocketful of women”, Childhood, 11(2).

DOI: https://doi.org/10.1177/0907568204043059.

Cannito, Maddalena, (2019) “Beyond ‘Traditional’ and ‘New’: An attempt of Redefinition of Contemporary Fatherhoods through Discursive Practices and Practices of Care”, Men and Masculinities, 1-19.

DOI: https://doi.org/10.1177/1097184X18822684.

Gillies, Val, (2009) “Understandings and Experiences of Involved Fathering in the United Kingdom: Exploring Classed Dimensions”. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 624(1), 49–60.

https://doi.org/10.1177/0002716209334295.

Inhorn, Marcia C, Chavkin, Wendy, and Navarro, José-Alberto, (2015) Globalized Fatherhood, Globalized Fatherhood, Berghahn Books, Incorporated, New York, NY
Jennings, Laura and Brace-Goven, Jan, (2013) “Maternal visibility at the commodity frontier: Weaving love into birthday party consumption”, Journal of Consumer Culture, 14(1)

DOI: https://doi.org/10.1177/1469540513488401.

Johansson, Thomas and Klinth, Roger, (2008) “Caring fathers. The ideology of gender equality and masculine positions”, Men and Masculinities, 1(1).

DOI: https://doi.org/10.1177/1097184X06291899.

Kroløkke, Charlotte, Myong, Lene, Willum Adrian, Stine and Tjørnhøj-Thomsen, Tine, (2015) Critical Kinship studies. Rowan and Littlefield International
Lupton, Deborah A., (2011) “’The best thing for the baby’: Mothers’ concepts and experiences related to promoting their infants’ health and development”, Health, Risk & 2 Society,1(1).

DOI: https://doi.org/10.1080/13698575.2011.624179.

Malmquist, Anna, Möllerstrand, Anna, Wikström, Maria & Zetterqvist Nelson, Karin, (2014) A daddy is the same as a mummy’: Swedish children in lesbian households talk about fathers and donors. Childhood, 21, 119-133. DOI: 10.1177/0907568213484342. Available through the LiU library: Journals. Childhood, 21, 119-133.

DOI: 10.1177/0907568213484342.

Mhajne, Anwar and Whetstone, Crystal, (2020) “Troubling conceptions of motherhood. State feminism and the political agency of women in the global south” Oxford University Press
Myers, Kit, (2017) ”’If I’m going to do it, I’m going to do it right’: Intensive mothering ideologies among childless women who elect egg freezing”, Gender&Society,

DOI: https://doi.org/10.1177/0891243217732329

Nebeling Petersen, Michael, (2018) “Becoming gay fathers through transnational commercial surrogacy”, Journal of family issues, 39(3).

DOI: https://doi.org/10.1177/0192513X16676859.

Smart, Carol, (2006) Children’s narratives of post-divorce family life: From individual experience to an ethical disposition. Sociological Review, 54(1), 155-170. DOI: 10.1111/j.1467-954X.2006.00606.x. Available through the LiU library: Journals.
Sparrman, Anna, Westerling, Allan, Lind Judith and Dannesboe, Karen Ida (eds.), (2016) Doing good parenthood: ideals and practices of parental involvement. E-book available through the LiU library. Selected parts: Chapter 1 (Introduction: Doing Good Parenthood).
Thomas, Gareth M., Lupton, Deborah, and Pedersen, Sarah., (2018) “’The appy for a happy pappy’: expectant fatherhood and pregnancy apps”, Journal of Gender Studies, 27(7).

DOI: https://doi.org/10.1080/09589236.2017.1301813.

Verhoef, Heidi, (2005) ’A child has many mothers’. Views of child fostering in northwestern Cameroon” Childhood, 12(3)

DOI: https://doi.org/10.1177/0907568205054926

Övrigt

Complete bibliography can be found in Lisam's course room

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.