Barn, migration och transnationella barndomar, 7.5 hp

Children, Migration, and Transnational Childhoods, 7.5 credits

736A34

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Yelyzaveta Hrechaniuk

Kursansvarig

Yelyzaveta Hrechaniuk

Studierektor eller motsvarande

Judith Lind
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Child Studies, Master´s Programme 3 (HT 2024) 202444-202448 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1F

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
    - antropologi
    - historia
    - kommunikationsstudier
    - medievetenskap
    - pedagogik
    - psykologi
    - socialt arbete
    - sociologi
    - språkstudier
    - statsvetenskap
    eller motsvarande
  • Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6)
    Undantag ges för svenska
  • 45 hp godkända inom programmet från år 1

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:

  • beskriva migrationsprocesser och transnationella barndomar i en globaliserad värld
  • identifiera och kritiskt diskutera olika teoretiska perspektiv rörande internationell migration och globala rörelser
  • redogöra för och kritiskt granska aktuell forskning angående barns erfarenheter av migration och att vara flykting
  • problematisera barndom och migration i relation till politiska processer

Kursinnehåll

I kursen behandlas barn, barndom och migrationsprocesser i en globaliserad värld. Teoretiska perspektiv på både tvingad och frivillig migration studeras med fokus på familjer och barns strategier. I kursen belyses särskilt barns situation och faktiska erfarenheter av migration och vad de har erfarit under migrationsprocessen, med ett specifikt fokus på familjeliv och släktrelationer. Likaså behandlas i en del av kursen flyktingbarn och medborgarskap sett i relation till gränser, migrationspolitik och Barnkonventionen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska

Examination

Kursen examineras genom:

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UG
  • individuellt skriftligt arbete, betygsskala: EC

För Godkänt (E) som slutbetyg krävs minst E på det individuella skriftliga arbetet samt Godkänt på övriga moment. Högre betyg grundas på det individuella skriftliga arbetet.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA2 Examination 5 hp EC
EXA1 Examination 2.5 hp EC

Ordinarie litteratur

Böcker

Abbasi, K and Monsutti, A, (2023) To everyone, homeland is Kashmir’: Cultural conceptions of migration, adulthood and future among young Afghans in Europe. In: E. Chase, N. Sigona, D. Chatty, eds. Becoming adults on the move: Migration journeys, encounters and life transitions. Springer, pp. 23-43.
Akesson, Bree , (2014) Arrested in Place: Palestinian children and families at the border. In Spyrou, Spyros & Christou, Miranda (Eds.) Children and borders. London: Palgrave Macmillan. Chapter 4. Pp. 81-98.

https://login.e.bibl.liu.se/login?url=http://lib.myilibrary.com/details.asp?id=660882

Cienfuegos-Illanes, J. and Brandhorst, R. , (2023) Introduction. Transnational families: Entangled and emerging challenges on the global scale. In: J. Cienfuegos, R. Brandhorst and D. Fahy Bryceson (eds.), Handbook of transnational families around the world. Springer, pp. 3-25
Fog Olwig, Karen , (2014) Migration and Care: Intimately related aspects of Caribbean family and kinship. In Baldassar, Loretta & Merla, Laura (Eds.): Transnational families, migration and the circulation of care: understanding mobility and absence in family life. London: Routledge. Chapter 6. Pp. 133-148.

http://login.e.bibl.liu.se/login?url=http://lib.myilibrary.com/ProductDetail.aspx?id=516513

Heissler, Karin , (2010) Migrating with honor: sites of agency and power in child labor migration in Bangladesh. In Ensor, Marisa O. & Goździak, Elżbieta M. (Eds.) Children and migration: at the crossroads of resiliency and vulnerability. Basingstoke: Palgrave Macmillan. Chapter 10. Pp. 209-229

https://login.e.bibl.liu.se/login?url=http://lib.myilibrary.com/details.asp?id=299887

Josefsson, J. , (2023) Theorizing child migration: Experiences, governance, normativity. In: S. Balagopalan, J. Wall and K. Wells eds, The Bloomsbury handbook of theories in childhood studies. Bloomsbury, pp. 334-348
Josefsson, J., Sandin, B., Hanson, K. and Balagopalan, S., (2023) Representing children. In: B. Sandin, J. Josefsson, K. Hanson and S. Balagopalan eds., The politics of children’s rights and representation. Palgrave Macmillan, pp. 1-29.
Josefsson, Jonathan , (2017) ‘We beg you, let them stay!’: Right claims of asylum-seeking children as a socio-political practice. Childhood 24(3): 316-332.
Khosravi, Shahram , (2010) The ‘Illegal’ traveler: an auto-ethnography of borders Palgrave Macmillan. Pp 1-8, 69-85

https://login.e.bibl.liu.se/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&scope=site&db=nlebk&db=nlabk&AN=346773

Loomba, Ania , (2005) Colonialism/Postcolonialism. London: Routledge. Chapter 2. Pp. 112-180.

https://www-dawsonera-com.e.bibl.liu.se/readonline/9780203087596/startPage/14

Lutz, Helma & Palenga-Möllenbeck, Ewa , (2012) Care Workers, Care Drain, and Care Chains: Reflections on Care, Migration, and Citizenship Social Politics 19(1): 15-37.
Martins, Catarina , (2011) The dangers of the single story: Child-soldiers in literary fiction and film. Childhood 18(4):434-446.
Spyrou, S., (2020) Children and borders – Cyprus. In: D. T. Cook ed. The SAGE encyclopedia of child and childhood studies. Sage
Uriarte Bálsamo, P, (2021) Back and forth: An analysis of the processes of transnationalization of women’s work and the internationalization of early childhood policies in Uruguay. In: A. Vergara del Solar, V. Llobert and M. L. Nascimento eds. South American childhoods: Neoliberalisation and children’s rights since the 1990s. Palgrave Macmillan Cham, pp. 251-273.
Watters, Charles , (2008) Refugee Children: towards the next horizon. London: Routledge. Chapter 1 and 2. Pp. 1-27.

https://login.e.bibl.liu.se/login?url=http://lib.myilibrary.com/details.asp?id=106437

Artiklar

Barglowski, Karolina, Transnational parenting in settled families: Social class, migration experiences and child rearing among Polish migrants in Germany. Journal of Family Studies 29 (2) 893-910
Lee, Se Hwa, 'I am still close to my child': middle-class Korean wild geese fathers' responsible and intimate fatherhood in a transnational context. Journal of Ethnic & Migration Studies May2021, Vol. 47 Issue 9, p2161-2178. 18p.
Oliveira, Gabrielle, 'Here and There': Children and Youth's Perspectives of Borders in Mexico–United States Migration. Children & Society Nov2019, Vol. 33 Issue 6, p540-555. 16p.
Tymczuk, Alexander, The morality of transnationalism: children of Ukrainian labor migrants write about migration, homeland and abroad. Children's Geographies Nov2013, Vol. 11 Issue 4, p490-503. 14p.

Övrigt

Complete literature list is available in the course room on Lisam

Komplett litteraturlista finns i kursrummet på Lisam

Kompletterande litteratur

Böcker

Faulkner, N, (2020) Colonialism and childhood. In: D. T. Cook ed. The SAGE encyclopedia of child and childhood studies. Sage.
Nair, P, (2013) Postcolonial theories of migration. In: I. Ness, ed. The Encyclopedia of Global Human Migration. Wiley Blackwell, pp. 1-7.

Artiklar

Josefsson, J., ‘We beg you, let them stay!’: Right claims of asylum-seeking children as a socio-political practice Childhood (Childhood, 1 August 2017, 24(3):316-332)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.