Children, Culture and Media, 7.5 hp
Children, Culture and Media, 7.5 credits
736A35
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anna SparrmanKursansvarig
Anna SparrmanStudierektor eller motsvarande
Jonathan JosefssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Master´s Programme in Child Studies | 3 (HT 2017) | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
Kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap. Minst 45 högskolepoäng av första årets kurser på Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH) Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
• jämföra och relatera vuxnas produktion och konsumtion av kultur och medier för barn med barns egen produktion och konsumtion av kultur och medier
• analysera hur barn konstrueras i medier
• kritiskt granska hur värden och föreställningar om barn, barndom och medier konstrueras i olika kontexter
Kursinnehåll
I kursen behandlas barns användning av kultur och medier samt konsumtion och produktion av kultur och medier relaterat till barn. Vidare berörs skärningspunkter mellan medieanvändning i utbildningskontexter och medieanvändning i barns vardagsliv. Den omfattar också kursmoment som behandlar hur barn konstrueras i medier samt hur värden och föreställningar om barn, barndom och medier konstrueras i olika kulturella och historiska kontexter. Analyser av film, TV-program och andra former av medieinnehåll används för att fördjupa teoretisk och empirisk förståelse för genus, etnicitet, klass, identitet och ålder.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar och tillhörande diskussioner sker i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier och grupparbete online. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter och gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online.
Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Undervisningsspråk engelska.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier, workshops och i gruppuppgifter online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.