Research Methods and Epistemology in Child Studies, 7.5 hp
Research Methods and Epistemology in Child Studies, 7.5 credits
736A36
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Lina Söderman LagoKursansvarig
Lina Söderman LagoStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, master's programme | 4 (VT 2021) | 202104-202108 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
För behörighet till kursen krävs kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap.
För att bli antagen till kursen skall den studerande ha klarat minst 75 högskolepoäng på Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH), varav 15 poäng skall utgöra magisteruppsatsen på termin 2.
Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- identifiera, beskriva och kritiskt diskutera olika epistemologiska, teoretiska och metodologiska perspektiv inom i barn- och barndomsforskning samt redogöra för deras möjligheter och begränsningar
- självständigt och välgrundat; identifiera och formulera ett forskningsproblem som är av relevans för barn- och barndomsforskning
- producera en forskningsplan som beskriver hur studien kan genomföras inom den givna tidsramen och med hjälp av lämpliga metoder och vetenskapsteoretiska perspektiv
- redogöra för samt kritiskt diskutera forskningsplaner i både tal och skrift
Kursinnehåll
I kursen behandlas olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter i barn och barndomsforskning. Den behandlar också betydelsen av vetenskapsteoretiska perspektiv vid val av metod för både insamling och analys av data. I kursen behandlas vidare relationen mellan forskningsfrågor, forskningsmetoder och vetenskapsteoretiska positioner. Ett moment i kursen innebär att på ett självständigt och välgrundat sätt formulera ett för barn och barndomsforskning relevant forskningsproblem. Detta problem ska tillämpas i en forskningsplan som beskriver hur problemet kan studeras med användning av lämpliga metoder och vetenskapsteoretiska perspektiv samt inom en given tidsram.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum på campus och online i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier, workshops och grupparbeten såväl online som på campus. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför individuella uppgifter, gruppuppgifter och kommunicerar med varandra online. Deltagande i examinerande seminarier, workshops och gruppuppgifter är obligatoriskt.
Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Undervisningsspråk engelska.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier, workshops och i gruppuppgifter på campus såväl som online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA4 | Essay: Written individual assignment | 6 hp | EC |
EXA2 | Seminar: Opposition and discussion of research plans | 1.5 hp | U, G |
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
READING LIST, 736A36 | READING LIST, 736A36.docx |