Children’s Health and Development in a Global World, 7.5 hp

Children’s Health and Development in a Global World, 7.5 credits

736A37

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Peter Holmqvist

Kursansvarig

Peter Holmqvist

Studierektor eller motsvarande

Mats Andrén
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Child Studies, master's programme 4 (VT 2021) 202109-202113 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

Kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap.

För att bli antagen till kursen skall den studerande ha klarat minst 75 högskolepoäng på Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH), varav 15 poäng skall utgöra magisteruppsatsen på termin 2. 

Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna: 

  • redogöra för olika definitioner av begreppet hälsa; 
  • redogöra för grundläggande perspektiv i utvecklingspsykologi;
  • kritiskt diskutera betydelsen av nyckelbegrepp i barnhälsodiskurser, såsom “utveckling“, ”normalitet” och ”avvikelse”;
  • identifiera och analysera dilemman som uppstår då barns hälsa och utveckling jämförs i ett globalt perspektiv; 
  • analysera och diskutera tillämpningen av barnkonventionen i utveckling av barnhälsopolitik och -policy.

Kursinnehåll

Kursens innehåll är indelat i tre övergripande teman. 

Barns hälsa och utveckling i ett historiskt och sociologiskt perspektiv. 

  • Teoretiska inriktningar i synen på barns hälsa
  • Ett barn i utveckling
  • Normalitet och avvikelse

Barns hälsa i ett globalt perspektiv

  • Insatser som utformas för att arbeta med barns hälsa 
  • Dilemman som uppstår när normer och värderingar ur ett specifikt socialt och kulturellt sammanhang överförs till ett annat. 

Barns hälsa och barnkonventionen

  • Barnkonventionens betydelse i utveckling av nationell och internationell hälsopolitik.

Undervisnings- och arbetsformer

Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum på campus och online i en digital lärosal. Förutom föreläsningar förekommer seminarier och grupparbeten såväl online som på campus. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför uppgifter, och kommunicerar med varandra online. Deltagande i examinerande seminarier och gruppuppgifter är obligatoriskt.

Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Undervisningsspråk engelska.

Examination

Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier, och i gruppuppgifter på campus såväl som online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA2 Portfolio assignment 5.5 hp EC
EXA1 Workshop assignment 2 hp U, G

Övrigt

Reading list with compulsory literature can be found under the tab “Additional documents”. A complete Reading list including reference literature will be available in LISAM (LiU:s e-learning platform) at the start of the course.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.