Master’s Thesis in Child Studies (two year), 15 hp
Master’s Thesis in Child Studies (two year), 15 credits
736A38
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Mats AndrénKursansvarig
Mats AndrénStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, master's programme | 4 (VT 2021) | 202114-202123 | Engelska | Linköping, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A2EKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
Kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för programmet. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap.
För att bli antagen till kursen skall den studerande ha klarat minst 75 högskolepoäng på Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH), varav 15 poäng skall utgöra magisteruppsatsen på termin 2.
Engelska B/Engelska 6
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- självständigt identifiera och formulera ett välargumenterat för barn- och barndomsforskning relevant forskningsproblem;
- systematiskt samt kritiskt beskriva och integrera relevant teoretiskt och empiriskt kunskap;
- samla in och systematiskt analysera empiriskt material samt värdera resultatet;
- självständigt, med ett vetenskapligt språk rapportera en forskningsstudie inom en utsatt tidsram;
- använda och diskutera etiska principer i den egna forskningsstudien;
- beskriva, argumentera för och kritiskt granska en forskningsstudie (epistemologiska perspektiv, forskningsdesign och slutsatser)
- med ett vetenskapligt språk redovisa en forskningsstudie skriftligt och muntligt.
Kursinnehåll
Under kursen skriver den studerande en uppsats som djupgående behandlar ett självständigt formulerat problem inom barn- och barndomsforskning. Under handledning genomför den studerande forskning som presenteras i uppsatsen. Val av ämnesområde, epistemologiskt perspektiv, litteratur och metod diskuteras i dialog med handledaren. Uppsatsen skall presenteras och försvaras vid ett seminarium. Såväl arbetsprocessen som resultatet - uppsatsen - skall karaktäriseras av hög grad av insikter i teori, epistemologi och metod. Den studerande lär sig också under kursen att vara kritisk granskare av andra studenters uppsatser.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av självständigt individuellt arbete samt aktivt deltagande i seminarier online och på campus. Vidare ingår individuell handledning online. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta med självstudier.
Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Handledningstiden är begränsad.
Undervisningsspråk: Engelska
Examination
Examinationen består av
- författande, presentation och försvar av självständigt arbete, betygsskala: EC
- opposition, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarium på campus, betygsskala: EC
Slutbetyg grundar sig på det självständiga arbetet.
Mer detaljerad information om examinationen återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
OPP1 | Opponent | 3 hp | U, G |
EXAM | Examination | 12 hp | EC |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.