Barn, skola och utbildning, 7.5 hp

Children, School, and Education, 7.5 credits

736A40

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Asta Cekaite

Kursansvarig

Olga Anatoli Smith

Studierektor eller motsvarande

Judith Lind
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Child Studies, Master´s Programme 3 (HT 2024) 202439-202443 Engelska Ortsoberoende, Valla O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1F

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

  • Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
    - antropologi
    - historia
    - kommunikationsstudier
    - medievetenskap
    - pedagogik
    - psykologi
    - socialt arbete
    - sociologi
    - språkstudier
    - statsvetenskap
    eller motsvarande
  • Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6/B)
    Undantag ges för svenska
  • 45 hp godkända inom programmet från år 1

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • redogöra för och diskutera hur sociala kategorier så som klass, etnicitet och funktionsvariation får betydelse i relation till skolans organisation och barns skolvardag
  • redogöra för och jämföra skolans medborgarskapande uppdrag i olika samhälle
  • redogöra för och diskutera sociala och socialiserande processer i skolan utifrån ett mikroperspektiv
  • på ett vetenskapligt sätt kritiskt granska skolans socialiserande och medborgarskapande roll

Kursinnehåll

I kursen behandlas hur skolan bidrar till att socialisera elever och forma dem som medborgare. I kursen omfattas ett makro- och ett mikroperspektiv. Med hjälp av till exempel internationella utblickar, historiska tillbakablickar och inblickar i barns skolvardag ska den studerande tillägna sig verktyg för att kritiskt granska skolans socialiserande och medborgarskapande uppdrag. Verktygen består av kunskap om variationsrikedomen beträffande skolans medborgarskapande roll beroende på politisk och nationell kontext samt insikter om hur skolbarns olikheter, barns egen socialisation i kamratgruppen och de sociala processerna i skolans vardag påverkar detta uppdrag och dess utfall. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier. 

Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska

Examination

Kursen examineras genom:

  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC 

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan. 

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA6 Examination 5 hp EC
UPG1 Uppgifter 2.5 hp EC

Ordinarie litteratur

Böcker

(2011) Curriculum for the compulsory school, preschool class and the recreation centre Ordförrådet AB. Stockholm. p. 9-20.

See pdf file in course documents

(2013) The National Curriculum in England. Department of Education, p. 4-12

See pdf file in course documents

Dolby N., (2001) Constructing Race. Youth, Identity and Popular Culture in South Africa New York: State University of New York.

Read chapter two “Historical Frames: Apartheid, identity, and Schooling”, p. 19-30. See pdf file in course documents

Goodwin, M. H., (2006) The Hidden Life of Girls Oxford, Blackwell Publishing. (Chap 7).

See pdf file in course documents

Heywood, Colin, (2010) A cultural history of childhood and family in the age of empire. Oxford ; New York : Berg, 2010

ISBN: 9781847887986, 1847887988, 9781845208264, 1845208269

Sandin, B. (2010), ”Education”, in Heywood, Colin (ed.), A cultural history of childhood and family in the age of empire, Oxford; Berg, Serie: A cultural history of childhood and family; 5. Available via LiU electronic library. 

Kusserow, Adrie, (2004) American individualisms. child rearing and social class in three neighborhoods. 1st ed. New York : Palgrave Macmillan, 2004.

ISBN: 1403973989, 1403964815, 1403964807

Chapters: 1, 2, 6. Available online via LiU Library.

Pekrun, Reinhard, Schutz, Paul A., (2007) Emotion in education. [Elektronisk resurs] Amsterdam ; Boston : Academic Press, c2007.

Meyer DK and Turner JC (2007) Chapter 14 - Scaffolding Emotions in Classrooms.. Burlington: Academic Press, pp. 243–258. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780123725455500150 (accessed 7 June 2024).

Print, Murray, Lange, Dirk, (2012) Schools, curriculum and civic education for building democratic citizens. Rotterdam ; Boston : SensePublishers, c2012.

ISBN: 9789462091672, 9462091676, 9789462091658, 9789462091665

Available via LiU electronic library.

Reggio Emilia,, (2009) Excerpt from Early Childhood Education Today G.S. Morrison, 2009 edition, p. 155-161.

See pdf file in course documents

Rizvi, Fazal, Lingard, Bob, (2010) Globalizing education policy. London ; New York, NY : Routledge, 2010.

ISBN: 9780203867396, 9780415416252, 9780415416276

Chapters 1, 3, 4, 5

Thornberg, R., (2008) ‘It’s Not Fair!’—Voicing Pupils’ Criticisms of School Rules Children & Society, Volume 22, pp. 418–428

Artiklar

Ahn, Junehui, Finding a Child's Self: Globalization and the Hybridized Landscape of Korean Early Childhood Education Anthropology & Education Quarterly 46, Issue 3, pp. 224–243.
Cekaite, Asta, Socializing emotionally and morally appropriate peer group conduct through classroom discourse Linguistics and Education December 2013 24(4):511-522
Corsaro, William A, Interpretive Reproduction in Children's Peer Cultures Social Psychology Quarterly, 1992, 55(2): 160-177.

 Available via LiU electronic library.

Ertl, Hubert, Phillips, David, The Enduring Nature of the Tripartite System of Secondary Schooling in Germany: Some Explanations British Journal of Educational Studies, Blackwell Publishers 2000 48(4):391-412
Ferguson-Patrick, Kate, Developing a Democratic Classroom and a Democracy Stance: Cooperative Learning Case Studies from England and Sweden Education 3-13 2022 50(3):389-403.
FREDERICKSEN, ELAINE, Muted Colors: Gender and Classroom Silence National Council of Teachers of English 2000, Language Arts 77 (4), p 301-308
Holt, Louise, Children with mind-body differences: performing disability in primary school classrooms. Children's Geographies Aug2004, Vol. 2 Issue 2, p219-236. 18p.

Available online via LiU Library

Kremer-Sadlik, T., Fatigante, M., Investing in children?s future: Cross-cultural perspectives and ideologies on parental involvement in education Childhood 22 (1), 2015 67-84.

 Available online via LiU Library. 

Övrigt

Complete bibliography can be found in Lisam's course room

Kompletterande litteratur

Böcker

Jackson, Philip Wesley, (1990) Life in classrooms. New York : Teachers College Press, 1990

ISBN: 0807730343

New York: Columbia University. (kap. 1). See pdf file in course documents

Thorne, Barrie, (1993) Gender play : girls and boys in school. Buckingham : Open University Press, 1993

ISBN: 0335191231

Chapter 5 ‘Creating a sense of opposite sides’(Chap 5). See pdf file in course documents 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.