Barn, skola och utbildning, 7.5 hp
Children, School, and Education, 7.5 credits
736A40
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Asta CekaiteKursansvarig
Olga Anatoli SmithStudierektor eller motsvarande
Judith LindKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, Master´s Programme | 3 (HT 2024) | 202439-202443 | Engelska | Ortsoberoende, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
- Kandidatexamen 180 hp inom humaniora, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap i ett huvudområde relevant för programmet, t.ex:
- antropologi
- historia
- kommunikationsstudier
- medievetenskap
- pedagogik
- psykologi
- socialt arbete
- sociologi
- språkstudier
- statsvetenskap
eller motsvarande - Engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå (Engelska 6/B)
Undantag ges för svenska - 45 hp godkända inom programmet från år 1
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och diskutera hur sociala kategorier så som klass, etnicitet och funktionsvariation får betydelse i relation till skolans organisation och barns skolvardag
- redogöra för och jämföra skolans medborgarskapande uppdrag i olika samhälle
- redogöra för och diskutera sociala och socialiserande processer i skolan utifrån ett mikroperspektiv
- på ett vetenskapligt sätt kritiskt granska skolans socialiserande och medborgarskapande roll
Kursinnehåll
I kursen behandlas hur skolan bidrar till att socialisera elever och forma dem som medborgare. I kursen omfattas ett makro- och ett mikroperspektiv. Med hjälp av till exempel internationella utblickar, historiska tillbakablickar och inblickar i barns skolvardag ska den studerande tillägna sig verktyg för att kritiskt granska skolans socialiserande och medborgarskapande uppdrag. Verktygen består av kunskap om variationsrikedomen beträffande skolans medborgarskapande roll beroende på politisk och nationell kontext samt insikter om hur skolbarns olikheter, barns egen socialisation i kamratgruppen och de sociala processerna i skolans vardag påverkar detta uppdrag och dess utfall.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans och består av föreläsningar och seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisnings- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: EC
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA6 | Examination | 5 hp | EC |
UPG1 | Uppgifter | 2.5 hp | EC |
Ordinarie litteratur
Böcker
See pdf file in course documents
See pdf file in course documents
Read chapter two “Historical Frames: Apartheid, identity, and Schooling”, p. 19-30. See pdf file in course documents
See pdf file in course documents
ISBN: 9781847887986, 1847887988, 9781845208264, 1845208269
Sandin, B. (2010), ”Education”, in Heywood, Colin (ed.), A cultural history of childhood and family in the age of empire, Oxford; Berg, Serie: A cultural history of childhood and family; 5. Available via LiU electronic library.
ISBN: 1403973989, 1403964815, 1403964807
Chapters: 1, 2, 6. Available online via LiU Library.
Meyer DK and Turner JC (2007) Chapter 14 - Scaffolding Emotions in Classrooms.. Burlington: Academic Press, pp. 243–258. Available at: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780123725455500150 (accessed 7 June 2024).
ISBN: 9789462091672, 9462091676, 9789462091658, 9789462091665
Available via LiU electronic library.
See pdf file in course documents
ISBN: 9780203867396, 9780415416252, 9780415416276
Chapters 1, 3, 4, 5
Artiklar
Available via LiU electronic library.
Available online via LiU Library
Available online via LiU Library.
Övrigt
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 0807730343
New York: Columbia University. (kap. 1). See pdf file in course documents
ISBN: 0335191231
Chapter 5 ‘Creating a sense of opposite sides’(Chap 5). See pdf file in course documents
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.