Master´s Thesis (one year), 15 hp

Master´s Thesis (one year), 15 credits

736A41

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Judith Lind

Kursansvarig

Judith Lind

Studierektor eller motsvarande

Mats Andrén
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7MCH Child Studies, master's programme 2 (VT 2020) 202014-202023 Engelska Linköping, Valla O

Huvudområde

Barn

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1E

Kursen ges för

  • Master´s Programme in Child Studies

Förkunskapskrav

Kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för programmet. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap
samt
Minst 30 hp inom masterprogrammet i Child Studies, varav minst 5 hp på kursen Metoder i barn- och barndomsforskning (7,5 hp) på termin 2
samt 
Engelska B/Engelska 6

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- självständigt identifiera och formulera ett för barn- och barndomsforskning relevant forskningsproblem;
- identifiera, värdera, integrera och beskriva relevant tidigare forskning rörande forskningsproblemet;
- utforma en forskningsplan för hur forskningsproblemet kan studeras med adekvata metoder inom givna tidsramar; 
- genomföra en forskningsstudie, inklusive att samla in och analysera ett empiriskt material och värdera egna resultat; 
- redogöra för och använda etiska principer i forskningsprocessen;
- redovisa och argumentera för forskningsstudien i tal och skrift på ett akademiskt sätt;
- granska och värdera andra studier utifrån kvalitetskriterier för vetenskapligt arbete. 

Kursinnehåll

Under kursen skriver den studerande en uppsats som djupgående behandlar ett självständigt formulerat problem inom barn- och barndomsforskning. Under handledning genomför den studerande forskning som presenteras i uppsatsen. Val av ämnesområde, litteratur och metod diskuteras i dialog med handledaren. Uppsatsen skall presenteras och försvaras vid ett seminarium. Såväl arbetsprocessen som resultatet - uppsatsen - skall karaktäriseras av hög grad av insikter i teori och metod. Den studerande lär sig också under kursen att vara kritisk granskare av andra studenters uppsatser. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av självständigt individuellt arbete samt aktivt deltagande i seminarier online och på campus. Vidare ingår individuell handledning online. Förutom schemalagd tid förväntas de studerande arbeta med självstudier.
Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.

Handledningstiden är begränsad.

Undervisningsspråk engelska.

Examination

Examinationen består av

  • författande, presentation och försvar av självständigt arbete, betygsskala: EC
  • opposition, betygsskala: EC
  • aktivt deltagande i seminarium på campus, betygsskala: EC

Slutbetyg grundar sig på det självständiga arbetet.


Mer detaljerad information om examinationen återfinns i studiehandledningen.

Om det finns särskilda skäl, om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

ECTS, EC

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för Tema
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXAM Examination 12 hp EC
OPP1 Opposition 3 hp EC
Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.