Barn och unga som hälsoaktörer, 7.5 hp
Children and Young People as Health Actors, 7.5 credits
736G06
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Anette WickströmKursansvarig
Anette WickströmStudierektor eller motsvarande
Judith LindKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2024 | 202404-202413 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- diskutera och problematisera barns och ungas hälsa och välbefinnande ur ett barn- och ungdomsperspektiv
- redogöra för barns och ungas deltagande i hälsofrämjande insatser
- tillämpa sociala och kulturella perspektiv på diagnostik av barn och unga
- resonera kring användningen av digitala resurser och sammanhang när det gäller barns och ungas hälsa och välbefinnande
- analysera etiska dilemman i vård och behandling av barn och unga
Kursinnehåll
I kursen studeras barns och ungas hälsa och välbefinnande ur ett tvärvetenskapligt perspektiv med särskild betoning på barn- och ungdomsperspektiv. Samhälleliga idéer om hälsa och välbefinnande analyseras i relation till barns och ungas olika livssituationer, påverkade av exempelvis klass, etnicitet, ålder, genus och funktion. Vidare behandlas barns och ungas deltagande i verksamheter och insatser som ska främja eller förbättra deras hälsa och välbefinnande. Betydelsen av diagnoser och diagnostik utifrån sociala och kulturella perspektiv diskuteras. I kursen fokuseras också användandet av digitala arenor och verktyg när det gäller barns och ungas hälsa. Det kan röra institutionella insatser för att förbättra barns och ungas hälsa, men också populärkulturella företeelser där olika aktörer vänder sig till barn och unga i sociala medier. I kursen behandlas teori och centrala begrepp gällande hur barns och ungas aktörskap och rättigheter realiseras i mötet med barnhälsovård och -sjukvård samt etiska dilemman.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans utan fysiska träffar. undervisningen består av föreläsningar, seminarier och projektarbete. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- individuell skriftlig projektrapport, betygsskala: UV
- individuell muntlig framläggning av projektrapport, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på individuell skriftlig projektrapport.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM1 | Projektrapport | 4 hp | U, G, VG |
OBL1 | Seminarier | 2.5 hp | U, G |
EXAM | Framläggning av rapport | 1 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.