Barn, kultur och fritid, 7.5 hp
Children, Culture, and Leisure, 7.5 credits
736G07
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Yelyzaveta HrechaniukKursansvarig
Yelyzaveta HrechaniukStudierektor eller motsvarande
Judith LindKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Blandad undervisningstid) | VT 2024 | 202414-202423 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för och använda kritiska perspektiv på begreppen fritid och barnkultur
- diskutera vad barns rätt till fritid och kultur kan innebära
- diskutera möjligheter och begränsningar för barn som fritids- och kulturaktörer
- identifiera och analysera utmaningar i fritids- och kulturpraktiker för barn
- kritiskt diskutera aspekter av fritid och kultur i relation till föreställningar om barn och barndom
Kursinnehåll
I kursen behandlas såväl policy som verksamheter organiserade för och av barn. Utgångspunkten är principen om alla barns rätt till kultur och fritid. Samhälleliga normer om barn, barndom, kultur och fritid granskas och diskuteras utifrån ett kritiskt förhållningssätt till vad som anses nyttigt och bra respektive onyttigt och dåligt för barn. Vidare behandlas frågor om vilka aktörer som bedriver barns kultur och fritid och om möjligheter och begränsningar för barn som fritids- och kulturaktörer. Utmaningar i fritids- och kulturpraktiker för barn identifieras och analyseras. Det handlar bland annat om tillgänglighet och jämlikhet i relation till barns olika livsvillkor och till olika arenor för fritid och kultur. Centrala områden är också barns digitala världar och materiella respektive icke-materiella aspekter av kultur och fritid. Kursen är tvärvetenskaplig med en samhällsvetenskaplig inriktning och innefattar såväl teoretiska begrepp och perspektiv som fokus på case hämtade ifrån forskning och kultur- och fritidspraktiker.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans utan fysiska träffar. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och ett praktiskt case. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- muntlig redovisning i grupp, betygsskala: UG
- individuellt skriftligt arbete, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på det individuella skriftliga arbetet.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
MUN1 | Muntlig examination | 2.5 hp | U, G |
EXAM | Skriftlig examination | 5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.