Barns rättigheter i policy och praktik, 7.5 hp
Children's Rights in Policy and Practice, 7.5 credits
736G08
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Alex OrrmalmKursansvarig
Alex OrrmalmStudierektor eller motsvarande
Judith LindKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Eftermiddagstid) | HT 2024 | 202434-202443 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för samtida, historiska och kritiska perspektiv på barns rättigheter
- diskutera hur barns rättigheter förstås och tillvaratas i nationella och internationella sammanhang
- använda teoretiska begrepp för att analysera frågor rörande barns rättigheter i nationella och internationella styrdokument
- diskutera hur barns rättigheter används i verksamheter som arbetar med barn i relation till barns olika livsvillkor
Kursinnehåll
I kursen behandlas samtida, historiska och kritiska perspektiv på barns rättigheter, barnkonventionen och barnrättsperspektiv. I kursen diskuteras barnets rättigheter med utgångspunkt i FNs konvention om barnets rättigheter. I kursen behandlas särskilt de fyra huvudprinciperna (artikel 2, 3, 6 och 12).
I kursen diskuteras barns rättigheter, barnkonventionen och barnrättsperspektiv utifrån centrala teoretiska begrepp från barn och barndomsstudier samt i relation till barns livsvillkor, t.ex. ålder, genus, funktion, etnicitet, och socio-ekonomiska villkor.
I kursen diskuteras hur barns rättigheter och delaktighet tillvaratas i nationella och internationella kontexter på individ-, organisations- och samhällsnivå. I detta ingår arbete med cases, t.ex. policy/styrdokument och exempel från praktiskt arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans utan fysiska träffar. Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och ett praktiskt case. Utöver detta ska den studerande utövas självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuellt skriftligt inlämningsuppgift, betygsskala: UV
- individuell muntlig presentation, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarium med individuellt skriftligt underlag, betygsskala: UG
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga inlämningsuppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 5 hp | U, G, VG |
MUN1 | Individuell muntlig presentation | 1 hp | U, G |
OBL1 | Aktivt deltagande i seminarium med individuellt skriftligt underlag | 1.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.