Barndomens historia i en föränderlig värld, 7.5 hp
The History of Childhood in a Changing World, 7.5 credits
736G09
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Joel LöwKursansvarig
Johanna SköldStudierektor eller motsvarande
Judith LindKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Eftermiddagstid) | HT 2025 | 202534-202543 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- visa kännedom och kunskap om hur barns livsvillkor har utvecklats från 1600-tal till idag utifrån sociala, ekonomiska, demografiska och politiska faktorer
- redogöra för olika barnsyner som kommit till uttryck under olika historiska epoker
- reflektera över hur barns plats i samhället varierar i tid och rum
Kursinnehåll
I kursen behandlas hur barns livsvillkor och synen på barn har utvecklats från 1600-talet till idag. I kursen belyses sociala, ekonomiska, demografiska och politiska faktorer som har påverkat barns livsvillkor under olika historiska epoker och i olika kulturella sammanhang. I kursen ges en grund för reflektioner kring hur barns plats i samhället varierar i tid och rum. Vidare introduceras hur barndomsuppfattningar och barns och ungas levnadsvillkor har omförhandlats historiskt.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen ges digitalt på distans och består av föreläsningar, seminarier och gruppdiskussioner.
Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UG
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den VG-grundande individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
TEN1 | Individuell skriftlig tentamen | 2.5 hp | U, G |
TEN2 | Individuell skriftlig tentamen | 5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.