Barn, skola och utbildning, 7.5 hp
Children, School, and Education, 7.5 credits
736A40
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Asta CekaiteKursansvarig
Asta CekaiteStudierektor eller motsvarande
Mats AndrénKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7MCH | Child Studies, master's programme | 3 (HT 2020) | 202039-202043 | Engelska | Ortsoberoende, Valla | O |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1FKursen ges för
- Master´s Programme in Child Studies
Förkunskapskrav
För behörighet till kursen krävs en kandidatexamen inom humaniora, beteende- eller samhällsvetenskap med huvudområde (motsvarande) i ett ämne relevant för kursen. Exempel på huvudområden som är relevanta är antropologi, historia, kommunikationsstudier, medievetenskap, pedagogik, psykologi, socialt arbete, sociologi, språkstudier, statsvetenskap.
För att bli antagen till kursen skall den studerande ha minst 45 godkända högskolepoäng av första årets kurser på Masterprogrammet i Barn- och barndomsstudier (Master’s programme in Child studies, F7MCH).
Dokumenterad kunskap i engelska motsvarande Engelska B/Engelska 6.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och diskutera hur sociala kategorier så som klass, etnicitet och funktionsvariation får betydelse i relation till skolans organisation och barns skolvardag;
- redogöra för och jämföra skolans medborgarskapande uppdrag i olika samhällen;
- redogöra för och diskutera sociala och socialiserande processer i skolan utifrån ett mikroperspektiv;
- på ett vetenskapligt sätt kritiskt granska skolans socialiserande och medborgarskapande roll.
Kursinnehåll
I kursen behandlas hur skolan bidrar till att socialisera elever och forma dem som medborgare. Kursen omfattar ett makro- och ett mikroperspektiv. Med hjälp av till exempel internationella utblickar, historiska tillbakablickar och inblickar i barns skolvardag ska den studerande tillägna sig verktyg för att kritiskt granska skolans socialiserande och medborgarskapande uppdrag. Verktygen består av kunskap om variationsrikedomen beträffande skolans medborgarskapande roll beroende på politisk och nationell kontext samt insikter om hur skolbarns olikheter, barns egen socialisation i kamratgruppen och de sociala processerna i skolans vardag påverkar detta uppdrag och dess utfall.
Undervisnings- och arbetsformer
Föreläsningar och tillhörande diskussioner äger rum i en digital lärosal. Mellan föreläsningar och seminarier inhämtar studenterna självständigt kurslitteraturen, genomför uppgifter och kommunicerar med varandra online.
Den studerande måste ha tillgång till e-post och Internet. Kursen presenteras i olika multimedia-format. För att säkerställa ett positivt online-lärande och för att aktivt kunna delta i utbildning och kommunicera med medstudenter och lärare är det viktigt att den studerande har tillgång till rätt hårdvara och mjukvara. Information om kraven på den tekniska utrustningen återfinns i studiehandledningen.
Undervisningsspråk engelska.
Examination
Examination sker genom aktivt deltagande på seminarier och i gruppuppgifter online samt genom individuellt skrivna examinationsuppgifter som skickas in online. Detaljerad information omfattande examination återfinns i studiehandledningen.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
ECTS, ECÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för TemaKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA6 | Examination | 5 hp | EC |
UPG1 | Uppgifter | 2.5 hp | EC |
EXA1 | Examination 1 | 1.5 hp | EC |
EXA3 | Examination 3 | 4.5 hp | EC |
EXA4 | Examination 1 | 7.5 hp | EC |
EXA2 | Examination 2 | 1.5 hp | EC |
Ordinarie litteratur
Böcker
Övrigt
Kompletterande litteratur
Böcker
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.