Att prata med barn: barnperspektiv och barns perspektiv, 7.5 hp
Talking with children - a child´s perspective and children´s perspective, 7.5 credits
736G03
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Tobias SamuelssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | Obs! | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Kvällstid) | HT 2008 | 200834-200844 | Svenska | Linköping | INSTÄLLD |
Huvudområde
BarnUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XLärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande på grundläggande nivå kunna
- redogöra för barn- och ungdomsperspektiv
- använda kunskaper om barn och ungdomar ur ett barndomssociologiskt perspektiv
- använda kunskap kring barns och ungdomars olika livsvillkor, ur perspektiven etnicitet, genus, funktionshinder och social utsatthet
- demonstrera teoretiska och metodiska kunskaper i att bedriva forskning ur ett barn- och ungdomsperspektiv
- demonstrera ett reflexivt förhållningssätt till samtal med barn
- visa medvetenhet om hur egna värderingar och ställningstaganden påverkar samtal och förhållningssätt till barn och ungdomar.
Kursinnehåll
Kursen syftar till att lyfta fram barn och ungdomar som samhällsaktörer.
Kursen behandlar kulturella och samhällsvetenskapliga perspektiv på barns och ungdomars samtida vardagsliv i Sverige. Barns och ungdomars olika förutsättningar kommer att belysas, med speciell vikt på genus, etnicitet, funktionshinder och social utsatthet. Den studerande kommer att introduceras i grundläggande metodkunskaper för att bedriva forskning med barn och ungdomar.
Speciell vikt kommer att läggas vid att de studerande skall utveckla sin förmåga att lyssna till barns och ungdomars röst och medvetandegöra den studerande om sin egen påverkan på samtalet.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisning kommer att ske i form av föreläsningar, seminarier, workshops, gruppövningar med handledning och eget praktiskt arbete. Därutöver fodrar studier på kursen att de studerande arbetar självständigt med inläsning av litteratur och förberedelse av kursuppgifter.
Examination
Kursen examineras via aktivt deltagande i seminarium och skriftligt individuellt arbete.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Institution
Institutionen för TemaDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.