Vetenskapsteori för naturvetare, 7.5 hp
Philosophy of Natural Science, 7.5 credits
737G01
Huvudområde
Teoretisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Martin Berzell, Harald WiltscheKursansvarig
Martin BerzellStudierektor eller motsvarande
Martin BerzellKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Kvartsfart, Blandad undervisningstid) | HT 2024 | 202434-202503 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Teoretisk filosofiUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FFörkunskapskrav
- 60 hp godkända i något naturvetenskapligt ämne (teknik, naturvetenskap eller medicin) eller motsvarande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- visa förtrogenhet med problem och metoder inom vetenskapsteorin, samt redogöra för viktiga vetenskaps- och teknikfilosofiska skolbildningar,
- demonstrera fördjupad förståelsen för naturvetenskaplig och teknisk forskning,
- redogöra för grundläggande vetenskapsteoretiska problem och metoder,
- redogöra för centrala filosofiska problem inom teknologin, samt självständigt och kritiskt diskutera dessa problem och lösningsförslag.
Kursinnehåll
Kursen innehåller:
- Vetenskapshistorisk orientering
- Metodologiska riktningar som rationalism, empirism, positivism och falsifikationism
- Centrala vetenskapsteoretiska begrepp
- Problem rörande observation, induktion, vetenskapliga förklaringar och metoder
- Teknikfilosofiska frågeställningar om den tekniska forskningens syfte och metoder, och dess koppling till grundforskning
- Teknologins rationalitet; teknologisk autonomi versus teknikpluralism och användarstyrning
- Forskningsetisk orientering.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är helt och hållet nätbaserad och sker med hjälp av OH-bilder, ljudfiler, instuderingsfrågor, samt diskussionsforum i en elektronisk utbildningsplattform.
Examination
Examination sker genom hemuppgift och skriftlig hemtentamen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXAM | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Böcker
Litteraturlista finns under Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.