Magisterprojekt i kultur- och mediegestaltning, 30 hp
Master’s Project (one year) in Culture and Media Production, 30 credits
739A62
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Konstantin EconomouKursansvarig
Michael GodheKontaktinformation
Jonas Johansson, Studievägledare
Michael Godhe, Kursansvarig
Ulrika Sund, Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2024 | 202434-202523 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1EFörkunskapskrav
- 180 hp godkända kurser varav 90 hp i huvudområdet kultur- och mediegestaltning där kandidatuppsats 15 hp på fördjupningsnivå ingår
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna
- visa kunskap och förståelse inom kultur- och mediegestaltning, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa fördjupad metodkunskap inom kultur och mediegestaltning,
- integrera kunskap och analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser, och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa, i dialog med olika grupper,
- delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller arbeta i annan kvalificerad verksamhet,
- göra bedömningar inom kultur och mediegestaltning med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- redogöra för vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling,
- på effektivt sätt gestalta kunskaper som narrativt innehåll och förmedla dem till andra genom olika medier,
- arbeta inom flera gestaltningsformer och i en producentroll ha förmåga att självständigt kunna omsätta kunskaper och förmågor i praktisk handling och driva projekt,
- skapa, avgränsa, förankra en produktionsidé samt utveckla ett innehåll från idé till färdig produktion,
- dra nytta av kultur- och medieområdets många olika speciella handhavandekompetenser och arbeta i relation till avnämare inom kultur- och medieinstitutioner,
- kommunicera med olika professioner inom kultur- och medieområdet.
Kursinnehåll
Denna kurs är inriktad på ett självständigt magisterarbete i Kultur- och mediegestaltning som innefattar både vetenskapligt forsknings- och uppsatsarbete och medialt gestaltande arbete. Kursen är laborativ och betonar växelspelet och tvärbelysningen mellan å ena sidan gestaltning inom kommunikativa och interaktiva medier som en tekniskt underbyggd, skapande och konstnärlig process och å andra sidan undersökande arbete utifrån kultur-, samhälls- och medieteoretiska aspekter. Medialt ligger fokus på interaktiva och kommunikativa medier, dvs IT-baserade auditiva, visuella och rumsliga medier. Inom ett tvärmedialt arbetssätt, där digital produktionsteknik utgör den tekniska plattformen för gestaltningsformer som på olika sätt inbegriper virtuella rum, rörliga bilder, ljud, text och stillbild, förankras gestaltningsarbetet i tekniskt, konstnärligt, design- och produktionsmässigt grundade kunskapstraditioner.
Gestaltningsmässigt ges möjlighet till arbete med interaktiva och kommunikativa medier och tekniker, dvs. IT-baserade auditiva, visuella och rumsliga medier samt arbete med visualiseringsteknik och gestaltning i virtuella datorstyrda och datorgenererade miljöer.
Utöver självständigt, handledningsstött arbete med uppsats och gestaltning/produktion innefattar kursen lärarledda examinerande seminarier. Utgångspunkten för dessa seminarier är studenternas projektutveckling baserat på deras individuella specialiseringar inom huvudämnet.
Avslutningsvis försvarar studenten sitt arbete vid oppositioner samt presenterar sitt projekt vid offentlig visning för andra publiker och målgrupper än medstudenter och lärare.
Kursen innefattar följande moment:
Projektarbete, etapp 1 (5 hp)
I denna etapp presenteras, seminariebehandlas, och vid behov revideras planen för projektet varefter genomförandet påbörjas.
Projektarbete, etapp 2 (20 hp)
Denna etapp innefattar det huvudsakliga genomförandet av projektet och avslutas med att projektet, inklusive genomförda undersökningar och preliminära versioner av gestaltning och uppsats, presenteras och seminariebehandlas vid ett etappseminarium.
Projektarbete, etapp 3 (5 hp)
Denna etapp innefattar först att det färdiga projektet ventileras vid oppositioner (för uppsats respektive för gestaltning) och presenteras offentligt för en vidare publik än lärare och medstudenter. Därefter presenterar den studerande en framtidsstrategi för hur projektet och dess lärdomar kan knytas till och vidareutvecklas i en vetenskaplig kontext och i medie/kulturvärlden.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av handledning, seminarier, workshops och laborationer. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisningsspråk är svenska, i vissa moment kan dock engelska användas.
Examination
Examinationen sker individuellt fortlöpande skriftligt, muntligt, och i form av medieproduktioner, presentationer, tillämpningsuppgifter, skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, studentens sätt att offentliggöra och vidareföra sitt projekt för andra publiker och målgrupper än medstudenter och lärare, samt framläggning av en vetenskaplig uppsats som försvaras vid ett seminarium. I examinationen ingår även opposition på annan uppsats. Detaljerad information om examination återges i kursens studiehandledning.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Examination | 5 hp | U, G |
EXA4 | Examination | 20 hp | U, G, VG |
EXA5 | Examination | 5 hp | U, G |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789175194882, 1402876X, 1402876X
(Främst sid 68-101, finns på Lisam)
ISBN: 9170272824, 9789170272820
ISBN: 9144034792
(Kap 1 och 11, finns på Lisam)
ISBN: 9789147089826
(Alternativ till text om projekthantering kan läsas)
ISBN: 9189200411
(Främst kap 2 och 3, finns på Lisam)
ISBN: 9189617002
ISBN: 9789157803825, 915780382X
Artiklar
Övrigt
(Utdrag finns på Lisam)
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9780803925786, 0803925786
(Fältarbete)
ISBN: 0120444704, 9780120444700
(Fältarbete)
ISBN: 9789144111131
(Kvalitativa samhällsvetenskapliga metoder, allmänt)
ISBN: 9789173744010, 9173744018
(Skrivande)
ISBN: 9789144097329
(Skrivande)
ISBN: 9789147088508
(Kvalitativa samhällsvetenskapliga metoder, allmänt)
ISBN: 9780226041308, 9780226041322, 9780226041377, 0226041301, 0226041328, 0226041379
(Skrivande)
ISBN: 9789144117928
(Diskursanalys, narrativ analys, livsberättelser, texter, dokument)
ISBN: 9147072342, 9789147072347
ISBN: 9789147112067
(Samhällsvetenskaplig metod, allmänt)
ISBN: 9789144027739, 9144027737
(Diskursanalys, narrativ analys, livsberättelser, texter, dokument)
ISBN: 9140634868, 9789140634863
(Kulturvetenskapliga metoder, kulturanalys, kulturstudier)
ISBN: 912706283X, 9789127062832, 9789127819931
(Kulturvetenskapliga metoder, kulturanalys, kulturstudier)
ISBN: 914437741X, 9789144377414
(Metod i historievetenskap)
ISBN: 9789139115151
(Samhällsvetenskaplig metod, allmänt)
ISBN: 9789147129706
(Kvalitativa samhällsvetenskapliga metoder, allmänt)
ISBN: 9789197846943
ISBN: 918552347X, 1402876X
ISBN: 0202302601, 9780202302607
(Kvalitativa samhällsvetenskapliga metoder, allmänt)
ISBN: 9144366213
(Samhällsvetenskaplig metod, allmänt)
ISBN: 9173246719
(Journalistiskt skrivande)
ISBN: 9173245097
(Intervjumetod)
ISBN: 9144268424, 9789144268422
(Skrivande)
ISBN: 9144035004, 9789144035000
(Diskursanalys, narrativ analys, livsberättelser, texter, dokument)
ISBN: 9789144058528
(Fältarbete)
ISBN: 9789144054124
(Kulturvetenskapliga metoder, kulturanalys, kulturstudier)
ISBN: 9789144101675
(Intervjumetod)
ISBN: 9789127040694, 9127040690
(Journalistiskt skrivande)
ISBN: 9178443229, 03475158
ISBN: 9144009569
(Skrivande)
ISBN: 0745600301, 0745600700
(Diskursanalys, narrativ analys, livsberättelser, texter, dokument)
ISBN: 9781526467249, 1526467240, 9781526467256, 1526467259, 9781526482808
(Kvalitativa samhällsvetenskapliga metoder, allmänt)
ISBN: 9144008856
(Bildanalys)
ISBN: 914432121X, 91-44-3212-X, 9789144321219
(Kvalitativa samhällsvetenskapliga metoder, allmänt)
ISBN: 9144398611, 9789144398617
(Kvalitativa samhällsvetenskapliga metoder, allmänt)
ISBN: 9173248150
(Journalistiskt skrivande)
ISBN: 9197489107
(Samhällsvetenskaplig metod, allmänt)
ISBN: 9789144115450
(Enkätmetod)
ISBN: 9144013027, 9789144013022
(Diskursanalys, narrativ analys, livsberättelser, texter, dokument) Finns även i dansk och engeldk utgåva)
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.