Projektblock 3. Gestaltning och vetenskap, 30 hp
Project block 3. Creative and schorlary work, 30 credits
739G22
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Michael GodheKursansvarig
Michael Godhe, Lars JonssonStudierektor eller motsvarande
Lars BergwallKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KKM | Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning | 2 (VT 2017) | 201704-201723 | Svenska | Norrköping | O |
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning
Lärandemål
Efter slutförd kurs ska den studerande på en grundläggande nivå kunna
- utveckla ett innehåll från idé till färdig (kunskaps- och gestaltningsmässig) produktion
- verka inom projektet som samarbetsform (projektledning, resurs- och tidshantering, gruppdynamiska processer) och förmåga att konstruktivt närma sig ett projektarbetes olika moment och arbetsfaser
- motivera olika led i vetenskapligt undersöknings- och rapporteringsarbete
- uppvisa kunskapsbildning och kompetens att strukturera, syntetisera, och kritiskt värdera kunskaper
- redogöra för hur vetenskapliga begrepp kan användas på både kritiskt och produktivt sätt i eget kunskapsarbete
Kursinnehåll
Kursen arbetar inom ramen för digitalt baserad produktionsteknik med såväl linjära som icke-linjära medier. Den är laborativt upplagd och betonar växelspelet mellan gestaltningens form och innehåll. Med form avses medieteknik, estetik, och dramaturgi, med innehåll vetenskapligt baserad kunskap.
Kursens ryggrad är ett projektarbete som omfattar såväl vetenskapligt kunskapsarbete som medial gestaltning. Den mediala aspekten av projektet är en produktion där rumslig gestaltning samspelar med videogestaltning och hypermedia. Tyngdpunkten ligger här på att gestalta en projektidé. Den vetenskapliga aspekten av projektet är att genomföra och rapportera en undersökning.
Till projektblocket hör: Fördjupning i mediegestaltningens hantverk: videoredigering, ljud och rörlig bild, Dreamweaver, föremål i rumslig gestaltning, mörker/ljus i rumslig gestaltning, projektioner i rum. Vetenskapsteori. Den vetenskapliga undersökningen: metodologi, metod. Uppsatsens struktur. Vetenskapligt skrivande, akribi och formalia. Human-, samhälls- och naturvetenskapliga forskningsfilosofier samt historiska vs samtidsorienterade undersökningssätt. Modeller och metaforer i det vetenskapliga tänkandet. Som problematisering av kultur och medier som verksamhetsfält och som produktiva infallsvinklar för eget kunskapsarbete introduceras en rad begrepp och perspektiv: kultur, identitet, plats, kulturarv och kulturanvändning, det förflutna, privat och offentligt, globala kulturflöden, subkultur och modernitet.
Projektblocket innehåller såväl fastlagda moment och fastlagd kurslitteratur som eget kunskapssökande inom projektblockets tema och avpassat efter den produktionsidé som ska gestaltas. Projektblocket utmynnar i att studenterna offentligt redovisar, reflekterar över samt låter granska sitt pågående projektarbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Studenten har ett tydligt medägarskap i läruppgiften. Studierna inom projektblocket bedrivs huvudsakligen i mindre projektgrupper men de innehåller också moment av individuellt arbete. Arbetssättet betonar god samarbetsförmåga i olika projektgruppskonstellationer.
Indelningen i projektgrupper fastställs av kursansvarig. Studenternas arbete stöds genom olika former av lärarledd verksamhet: laborationer, handledning, gruppdiskussioner och föreläsningar.
Handledaren fungerar som stödjande projektledare. Läraren iscensätter tillsammans med studenten olika lärsituationer vari studenten kan upptäcka samband, förstå innehåll, bemästra arbetsformen, utveckla idéer.
Examination
Examinationen omfattar projektarbetet inklusive
- uppsatser, kunskapsöversikter, rapporter och andra skriftliga inlämningsuppgifter;
- gestaltning/produktion;
- presentationer av produktionsidé, synops, manus;
- deltagande i produktionsmoment och tillämpningsövningar, samt
- redogörelse för och försvar av projektarbetet vid avslutande seminarum.
Examinerade produktioner och rapporter samlas i den enskilde studentens portfölj vilken utgörs av såväl arbetsprover och produktioner som akademiska arbeten.
Studerande som underkänts två gånger på kursen eller del av kursen har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
UPG6 | Uppgifter | 7.5 hp | U, G, VG |
UPG5 | Uppgifter | 7.5 hp | U, G, VG |
UPG4 | Uppgifter | 7.5 hp | U, G, VG |
UPG3 | Uppgifter | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.