Projektblock 2. Kunskaps- och medieproduktion som praktik, 15 hp
Project block 2. The production of knowledge and mediaproduction as practices, 15 credits
739G23
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Jonas RamstenKursansvarig
Jonas Ramsten, Gabriel ThottKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KKM | Kultur, samhälle och mediegestaltning, kandidatprogram | 1 (HT 2020) | 202044-202103 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning
Förkunskapskrav
samt att den studerande är antagen till kandidatprogrammet i Kultur, samhälle, mediegestaltning.Lärandemål
Efter slutförd kurs ska den studerande på en grundläggande nivå kunna
- använda insikter i vetenskapliga och medieorienterade former av kunskapsgenerering, kunskapskritik och gestaltningsarbete,
- gestalta och förmedla ett innehåll genom olika uttrycksformer (inklusive behärskning av olika slag av produktionsteknik),
- skapa, avgränsa, utveckla och förankra gestaltnings- och undersökningsideer,
- visa grundläggande förtrogenhet med projektet som arbetsform (projektledning, resurs- och tidshantering, gruppdynamiska processer).
Kursinnehåll
Kursen perspektiverar kunskaps- och medieproduktion som projektorienterad arbetsprocess utifrån det egna projektarbete som slutförs i denna kurs. Här ingår att genomföra och följa upp ett produktionsprojekt med tyngdpunkt på idén, innehållet, arbetsprocessen, projektbeskrivningen och presentationen; genrer; olika ”språk” (bild, ljud, ord, rum), uttrycksformer och narrativa element; dramaturgi, retorik, argumentationsteknik; idéutveckling, scriptwriting; värderingsnormer och etik. Kursen arbetar inom ramen för digitalt baserad produktionsteknik med såväl linjära som icke-linjära medier. Beträffande produktionshantverket certifieras studenten inom de
återstående tre av följande moment:
- Att hämta och redigera ljud
- Att hämta och redigera bild
- Att publicera på web och blogg
- Att hämta in och redigera rörlig bild
- Att formulera ett rum och ljussätta detta
- Att hantera föremål och göra modeller
Kursen innefattar en metodmässig och vetenskapsteoretisk uppföljning av projekten, med särskilt fokus på intervjun som samtal och kunskapskälla, på vetenskapliga framställningsformer, samt på källkritik.
Projektblocket innehåller såväl fastlagda moment och fastlagd kurslitteratur som eget kunskapssökande inom projektblockets tema och avpassat efter den produktionsidé som ska gestaltas. Projektblocket utmynnar i att studenterna offentliggör sitt gestaltningsarbete, varvid receptionsaspekter och former av offentliggörande särskilt problematiseras.
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Studenten har ett tydligt medägarskap i läruppgiften. Studierna inom projektblocket bedrivs huvudsakligen i projektgrupper om 5-6 studenter, men de innehåller också moment av individuellt arbete. Arbetssättet betonar god samarbetsförmåga i olika projektgruppskonstellationer.
Indelningen i projektgrupper fastställs av kursansvarig. Studenternas arbete stöds genom olika former av lärarledd verksamhet: laborationer, handledning,
gruppdiskussioner och föreläsningar.
Handledaren fungerar som projektledare, biträdande handledare som konsult. Läraren iscensätter tillsammans med studenten olika lärsituationer vari studenten kan upptäcka samband, förstå innehåll, bemästra arbetsformen, utveckla idéer.
Examination
Examinationen omfattar gestaltningsarbetet tillsammans med
- kunskapsöversikter, rapporter och andra skriftliga inlämningsuppgifter;
- presentationer av produktionsidé, synops, manus;
- deltagande i produktionsmoment och tillämpningsövningar, samt
- redogörelse för och försvar av projektarbetet vid avslutande seminarum.
Examinerade produktioner och rapporter samlas i den enskilde studentens portfölj
vilken utgörs av såväl arbetsprover och produktioner som akademiska arbeten.
Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA2 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
EXA1 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.