Projektblock 1. Introduktion till kunskaps- och medieproduktion som praktik, 15 hp

Project block 1. An Introduction to the Production of Knowledge and Media Production as Practices, 15 credits

739G24

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Lars Bergwall

Kursansvarig

Lars Bergwall, Boel Zetterman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KKM Kultur, samhälle och mediegestaltning, kandidatprogram 1 (HT 2020) 202034-202043 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning

Förkunskapskrav

samt att den studerande är antagen till kandidatprogrammet i Kultur, samhälle, mediegestaltning.

Lärandemål

Efter slutförd kurs ska den studerande kunna
-visa insikter i vetenskapliga och medieorienterade former av kunskapsgenerering,
kunskapskritik och gestaltningsarbete,
-gestalta och förmedla ett innehåll genom olika uttrycksformer (inklusive
behärskning av olika slag av produktionsteknik),
-skapa, avgränsa, utveckla och förankra gestaltnings- och undersökningsideer,
-visa grundläggande förtrogenhet med projektet som arbetsform (projektledning,
resurs- och tidshantering, gruppdynamiska processer).

Kursinnehåll

Utifrån ett eget projektarbete introducerar kursen kunskaps- och medieproduktion som projektorienterad arbetsprocess med fokus på dokumentära former. Här ingår att planera och logga ett produktionsprojekt; genrer; olika ”språk” (bild, ljud, ord, rum), uttrycksformer och narrativa element; dramaturgi, retorik, argumentationsteknik; idéutveckling, scriptwriting; värderingsnormer och etik. Kursen arbetar inom ramen för digitalt baserad produktionsteknik med såväl linjära som icke-linjära medier. Beträffande produktionshantverket certifieras studenten inom tre av följande moment:
- Att hämta och redigera ljud
- Att hämta och redigera bild
- Att publicera på web och blogg
- Att hämta in och redigera rörlig bild
- Att formulera ett rum och ljussätta detta
- Att hantera föremål och göra modeller

Perspektiv- och undersökningsmässigt introducerar kursen dels vetenskapliga och produktionsmässigt grundade perspektiv på gestaltning, dels humanistiska och samhällsvetenskapliga teoretiska perspektiv, undersökningsmetoder samt framställningsformer.

Projektblocket innehåller såväl fastlagda moment och fastlagd kurslitteratur som eget kunskapssökande inom projektblockets tema och avpassat efter den produktionsidé som ska gestaltas. Projektblocket utmynnar i att studenterna offentligt redovisar, reflekterar över samt låter granska sitt pågående projektarbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Studenten har ett tydligt medägarskap i läruppgiften. Studierna inom projektblocket bedrivs huvudsakligen i projektgrupper om 5-6 studenter, men de innehåller också moment av individuellt arbete. Arbetssättet betonar god samarbetsförmåga i olika projektgruppskonstellationer.

Indelningen i projektgrupper fastställs av kursansvarig. Studenternas arbete stöds genom olika former av lärarledd verksamhet: laborationer, handledning, gruppdiskussioner och föreläsningar.

Handledaren fungerar som projektledare, biträdande handledare som konsult. Läraren iscensätter tillsammans med studenten olika lärsituationer vari studenten kan upptäcka samband, förstå innehåll, bemästra arbetsformen, utveckla idéer.

Examination

Examinationen omfattar gestaltningsarbetet tillsammans med
- kunskapsöversikter, rapporter och andra skriftliga inlämningsuppgifter;
- presentationer av produktionsidé, synops, manus;
- deltagande i produktionsmoment och tillämpningsövningar, samt
- redogörelse för och försvar av projektarbetet vid seminarum.

Examinerade produktioner och rapporter samlas i den enskilde studentens portfölj vilken utgörs av såväl arbetsprover och produktioner som akademiska arbeten.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA2 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA1 Examination 7.5 hp U, G, VG

Böcker

Bryman, Alan, Nilsson, Björn, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. 2., [rev.] uppl. Malmö : Liber, 2011

ISBN: 9789147090686

(Till föreläsning och seminarier Strimma i kritisk medieanalys, kap 12)

Ehn, Billy, Löfgren, Orvar, (2012) Kulturanalytiska verktyg. 1. uppl. Malmö : Gleerup, 2012

ISBN: 9789140680969

(Till föreläsning Kulturanalytiska verktyg samt observationsövning)

Eklund, Sven, (2011) Arbeta i projekt : individen, gruppen, ledaren. 4. uppl. Lund : Studentlitteratur, 2011

ISBN: 9789144072753

(Till föreläsningar och seminarier i gruppdynamik, projekt- och produktionshantering)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.