Projektblock 6. Kandidatarbete i kultur och mediegestaltning, 60 hp
Project block 6. Bachelarwork in Culture and Media Procution,, advanced course, 60 credits
739G27
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Michael GodheKursansvarig
Jonas Ramsten, Gabriel ThottStudierektor eller motsvarande
Annelie NorbergKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KKM | Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning | 5 (HT 2018) | 201834-201923 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Kandidatprogrammet i kultur, samhälle, mediegestaltning
Lärandemål
Detta är den avslutande kursen inom programmet för Kultur, samhälle,
mediegestaltning. En utförlig förteckning över de mål som studenten ska ha uppnått i
och med denna kurs återfinns i programmets utbildningsplan. Sammanfattningsvis ska
studenten efter avslutad kurs:
- självständigt kunna genomföra ett kvalificerat vetenskapligt/medialt undersöknings-
och gestaltningsprojekt. Detta innefattar att själv kunna producera kunskapsinnehåll;
att kunna gestalta och förmedla sådant innehåll; att behärska ett gestaltningsprojekt
från idéutveckling via genomförande till färdiga produktioner; samt att kunna relatera,
förankra och publicera ett sådant projekt till/i den vetenskapliga och mediala
omvärlden.
- ha ett såväl kritiskt som professionellt förhållningssätt till kultur- och medieområdet.
Det innefattar att som producent eller projektledare kunna arbeta reflexivt med
produktion och gestaltning av innehåll; att ha sådana kunskaper inom gestaltning,
gestaltningens produktionsförhållanden och kultur/mediefältet som som producent-
och projektledarrollen förutsätter; att ha en klar bild av sin kompetens såväl
medialt/produktionstekniskt som vetenskapligt; att ha kännedom om idén om hållbar
utveckling som överordnat samhällsmål, och kunna relatera sin egen yrkesverksamhet
till detta mål; samt att kunna arbeta inom olika gestaltningsformer och här kunna
utnyttja de nya möjligheter till exempelvis tvärmediala produktioner som
digitaliseringen av produktionstekniken och sammansmältningen mellan medier och IT
har öppnat.
- behärska vetenskapliga verktyg för att analysera, värdera och bearbeta föregivna
sakförhållanden. Detta innefattar att ha insikt i hur kunskap skapas samt förmåga att
analysera, syntetisera och förmedla kunskap; att kunna problematisera, analysera,
förstå och förklara det samhälle som man verkar inom, och den historia och de
traditioner som formar detta samhälle; samt en kritisk medvetenhet om olika
verklighetsbilder (”information”, ”fakta”, ”kunskap”) inklusive dem man själv
producerar.
Kursinnehåll
Kursen innefattar genomförandet av ett kandidatarbete som löper över hela läsåret.
Kandidatarbetet har formen av ett integrerat projektarbete som utgår från IT-baserad
medieteknik och som integrerar vetenskapligt och medialt gestaltningsarbete.
Kursen är laborativ och betonar växelspelet och tvärbelysningen mellan å ena sidan
gestaltning inom kommunikativa och interaktiva medier som en tekniskt underbyggd,
skapande och konstnärlig process och å andra sidan undersökande arbete utifrån
kultur-, samhälls- och medieteoretiska aspekter. Medialt ligger fokus på interaktiva och
kommunikativa medier, dvs IT-baserade auditiva, visuella och rumsliga medier. Inom
ett tvärmedialt arbetssätt, där digital produktionsteknik utgör den tekniska plattformen
för gestaltningsformer som på olika sätt inbegriper virtuella rum, rörliga bilder, ljud,
text och stillbild, förankras gestaltningsarbetet i tekniskt, konstnärligt, design- och
produktionsmässigt grundade kunskapstraditioner.
Kursen är inriktad på studenternas teoretiska, konceptutvecklande, gestaltande samt
praktiska arbete med ett examinerande kandidatprojekt i ämnet Kultur och
mediegestaltning. Projektet kan ske individuellt eller i olika gruppkonstellationer.
Projektet är individuellt utformat utifrån studentens projektansökan och förberedande
arbete under kursens första moment. Här preciserar studenten vilken information,
vilka analyser och vilka praktiska verktyg som krävs för att utforma och genomföra ett
specificerat projekt.
Inom kursen relateras studentens egna projekt till kultur- och medieområdenas
utveckling och deras spännvidd mellan exempelvis kultur- och medievärldar,
institutionella, ideella och kommersiella världar. Härvid behandlas projekt inom kultur
och medieområdena och deras olika organisationsstrukturer, projektledning,
finansieringsmöjligheter, praktiskt genomförande och marknadsföringsaspekter.
Kursen bygger på studentaktivt och praktiskt producerande arbete och vetenskaplig
research. Viktiga aspekter av arbetet är projektets externa förankring och
kontaktskapande med aktörer inom kultur och mediesektorn; vidareföring av tidigare
förvärvad kunskap inom programmet; relationen mellan vetenskapligt
forskningsarbete och gestaltande produktionsarbete; samt studentens aktiva
relaterande till olika framtida yrkesroller och karriärvägar.
Kursen består av följande moment:
Uppgift 1. Projektintroduktion och projektansökan, 5 HP
Uppgift 2. Projektgenomförande etapp 2, 15 HP
Uppgift 3. Projektgenomförande etapp 3 10 HP
Uppgift 4. Projektgenomförande etapp 4 10 HP
Uppgift 5. Projektgenomförande etapp 5 10 HP
Uppgift 6. Projektgenomförande etapp 6: offentliggörande och vidareföring 10 HP
Dessa moment är etapper i ett löpande projektarbete, inte avslutade "delkurser".
Undervisnings- och arbetsformer
Kursen är upplagd för att främja studentaktiva arbetssätt där teoretiska studier, egna undersökningar och eget gestaltande arbete integreras. Undervisningen sker främst i form av handledning men stöds också genom seminarier (gestaltningsseminarier, tematiska seminarier samt metodseminarier), föreläsningar, workshops, och laborationer.
Examination
Examinationen omfattar studentens 1) mediala arbete (produktion) och 2)
vetenskapliga arbete (uppsats) samt 3) en bedömning av projektarbetetet som
helhetsprocess. Underlag för bedömningen av projektprocessen är
kompetensavgränsning, projektansökan och andra dokument som studenten
upprättar under projektets gång; studentens deltagande i seminarier och workshops;
studentens försvar av det egna arbetet resp diskussion av annans arbete vid särskilda
seminarier; samt studentens sätt att offentliggöra och vidareföra sitt projekt.
Detaljerad information om examination och undervisning återges i kursens studiehandledning.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för studier av samhällsutveckling och kulturKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA6 | Examination | 10 hp | U, G, VG |
EXA5 | Examination | 10 hp | U, G, VG |
EXA4 | Examination | 10 hp | U, G, VG |
EXA3 | Examination | 10 hp | U, G, VG |
EXA2 | Examination | 10 hp | U, G, VG |
EXA1 | Examination | 10 hp | U, G, VG |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.