Att göra utställning: rum, publik och samhälle, 30 hp
To do Exhibitions: Space, Audiences, and Society, 30 credits
739G46
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anna BerglindKursansvarig
Anna BerglindKontaktinformation
Kursansvarig
Studievägledare
Administratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202535-202623 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Kultur och mediegestaltningUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- beskriva utställningsmediets samhälleliga och historiska kontext
- redogöra för vetenskapliga metoder för kunskapsproduktion i utställningsprojekt
- värdera och göra källkritiska överväganden för en utställningsproduktion
- urskilja och göra etiska överväganden för en utställningsproduktion
- tillämpa IT-baserad produktionsteknik inom såväl linjära som icke-linjära gestaltningsformer med avseende på utställningsproduktion
- analysera utställningar med hjälp av vetenskapliga metoder
- visa prov på kreativitet och problemlösningsförmåga i samband med formulerandet av en utställningsproduktion
- redogöra för en utställningsproduktions olika aspekter och faser samt syntetisera hur kunskapsproduktion, rumslig gestaltning och IT-baserad produktionsteknik är delar i en producentkompetens
- analysera utställningsproducentens yrkesroll och förhållningssätt i förhållande till uppdragsgivare och målgrupper
- presentera en utställningsproduktion med avseende på konceptutveckling, rumslig och tvärmedial gestaltning
Kursinnehåll
I kursen behandlas förståelse för utställningen som medium och utställningsproduktion som process. Växelspelet mellan produktion och vetenskapliga perspektiv på att göra utställningar betonas. I kursen knyts frågor om hur utställningsproducenter och andra utställningsmakare formulerar och vidareutvecklar teman, idéer och koncept, den tekniska, rumsliga, mediala och organisatoriska realiseringen av dessa samt utställningsmediets samhälleliga och historiska kontexter och villkor samman. I kursen ingår skapandet av ett utställningskoncept samt övningar i rumslighet och digitala medier för utställningsproduktion.
Kursen är indelad i fyra delkurser:
De gestaltade rummen 1
I delkursen introduceras utställningsrummet och dess samhälleliga kontexter samt att generera ett koncept och innehåll.
De gestaltade rummen 2
I delkursen fördjupas kunskapen om utställningsrummets möjligheter och begränsningar för gestaltning av kunskap, föremål och berättelser.
Från glasmontrar till digitala skärmar
I delkursen behandlas IT-baserad produktionsteknik för utställningsmediet som Virtual Reality, Augmented Reality och programvaror för 3D-visualiseringar av föremål och miljöer.
Utställningens roll och uppdrag
I delkursen fullgörs och presenteras ett utställningskoncept. Även yrkesroller, uppdragsgivare och målgrupper samt kommunikation och presentationsteknik för utställningsprojekt behandlas.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar, workshops och gestaltningsövningar. Utöver detta förväntas den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
De gestaltade rummen 1
- aktivt deltagande i gestaltningsövningar, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UV
- individuell skriftlig kunskapsöversikt relaterad till ett utställningskoncept, betygsskala: UV
De gestaltade rummen 2
- aktivt deltagande i gestaltningsövningar, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UV
- individuell skriftlig kunskapsöversikt om utställningsrummets möjligheter och begränsningar, betygsskala: UV
Från glasmontrar till digitala skärmar
- aktivt deltagande i gestaltningsövningar, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i diskussioner vid seminarier och workshops, betygsskala: UV
- individuell skriftlig kunskapsöversikt om tillämpning av IT-baserad utställningsteknik, betygsskala: UV
Utställningens roll och uppdrag
- aktivt deltagande i gestaltningsövningar, betygsskala: UG
- aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UV
- individuell skriftlig och muntlig presentation av ett utställningskoncept, betygsskala: UV
För godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga ingående moment. För Väl godkänt på kursen krävs Väl Godkänt på delkurs 4, Utställningens roll och uppdrag.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
EXA1 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
EXA2 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
EXA3 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
EXA4 | Examination | 7.5 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789173893565
(Valda delar)
ISBN: 9788283050479
(Valda delar)
ISBN: 9789144089805
Sid. 37-51 Torell, U. Grand tour bland tingen
ISBN: 9789188168443
(Valda delar)
ISBN: 9781118680643, 9781118680599
Sid. 22-41 Kenderdine, S Embodiement, entanglement, and immersion in digital cultuar herigage.
Artiklar
Webbsidor
Sid. 5-73 (pdf)
Kompletterande litteratur
Övrigt
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.