Att göra utställning: rum, publik och samhälle, 30 hp

To do Exhibitions: Space, Audiences, and Society, 30 credits

739G46

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Anna Berglind

Kursansvarig

Anna Berglind

Kontaktinformation

Anna Berglind, Kursansvarig

Jonas Johansson, Studievägledare

Ulrika Sund, Administratör

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2024 202435-202523 Svenska Norrköping

Huvudområde

Kultur och mediegestaltning

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • beskriva utställningsmediets samhälleliga och historiska kontext
  • redogöra för vetenskapliga metoder för kunskapsproduktion i utställningsprojekt
  • värdera och göra källkritiska överväganden för en utställningsproduktion
  • urskilja och göra etiska överväganden för en utställningsproduktion
  • tillämpa IT-baserad produktionsteknik inom såväl linjära som icke-linjära gestaltningsformer med avseende på utställningsproduktion
  • analysera utställningar med hjälp av vetenskapliga metoder
  • visa prov på kreativitet och problemlösningsförmåga i samband med formulerandet av en utställningsproduktion
  • redogöra för en utställningsproduktions olika aspekter och faser samt syntetisera hur kunskapsproduktion, rumslig gestaltning och IT-baserad produktionsteknik är delar i en producentkompetens
  • analysera utställningsproducentens yrkesroll och förhållningssätt i förhållande till uppdragsgivare och målgrupper
  • presentera en utställningsproduktion med avseende på konceptutveckling, rumslig och tvärmedial gestaltning

Kursinnehåll

I kursen behandlas förståelse för utställningen som medium och utställningsproduktion som process. Växelspelet mellan produktion och vetenskapliga perspektiv på att göra utställningar betonas. I kursen knyts frågor om hur utställningsproducenter och andra utställningsmakare formulerar och vidareutvecklar teman, idéer och koncept, den tekniska, rumsliga, mediala och organisatoriska realiseringen av dessa samt utställningsmediets samhälleliga och historiska kontexter och villkor samman. I kursen ingår skapandet av ett utställningskoncept samt övningar i rumslighet och digitala medier för utställningsproduktion. 

Kursen är indelad i fyra delkurser:

De gestaltade rummen 1

I delkursen introduceras utställningsrummet och dess samhälleliga kontexter samt att generera ett koncept och innehåll. 

De gestaltade rummen 2

I delkursen fördjupas kunskapen om utställningsrummets möjligheter och begränsningar för gestaltning av kunskap, föremål och berättelser.

Från glasmontrar till digitala skärmar

I delkursen behandlas IT-baserad produktionsteknik för utställningsmediet som Virtual Reality, Augmented Reality och programvaror för 3D-visualiseringar av föremål och miljöer. 

Utställningens roll och uppdrag

I delkursen fullgörs och presenteras ett utställningskoncept. Även yrkesroller, uppdragsgivare och målgrupper samt kommunikation och presentationsteknik för utställningsprojekt behandlas.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av seminarier, föreläsningar, workshops och gestaltningsövningar. Utöver detta förväntas den studerande utöva självstudier.  

Examination

Kursen examineras genom:

De gestaltade rummen 1

  • aktivt deltagande i gestaltningsövningar, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UV
  • individuell skriftlig kunskapsöversikt relaterad till ett utställningskoncept, betygsskala: UV

De gestaltade rummen 2

  • aktivt deltagande i gestaltningsövningar, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UV
  • individuell skriftlig kunskapsöversikt om utställningsrummets möjligheter och begränsningar, betygsskala: UV

Från glasmontrar till digitala skärmar

  • aktivt deltagande i gestaltningsövningar, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i diskussioner vid seminarier och workshops, betygsskala: UV
  • individuell skriftlig kunskapsöversikt om tillämpning av IT-baserad utställningsteknik, betygsskala: UV

Utställningens roll och uppdrag                                                                                                        

  • aktivt deltagande i gestaltningsövningar, betygsskala: UG
  • aktivt deltagande i seminarier och workshops, betygsskala: UV
  • individuell skriftlig och muntlig presentation av ett utställningskoncept, betygsskala: UV

För godkänt slutbetyg krävs Godkänt på samtliga ingående moment. För Väl godkänt på kursen krävs Väl Godkänt på delkurs 4, Utställningens roll och uppdrag.

Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXA1 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA2 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA3 Examination 7.5 hp U, G, VG
EXA4 Examination 7.5 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Broms, Helene, Göransson, Anders, (2012) Kultur i rörelse : en historia om Riksutställningar och kulturpolitiken Stockholm : Atlas, 2012

ISBN: 9789173893565

(Valda delar)

Børrud Huseby, Hege, Cederholm, Pia, (2017) Museumsutstillinger : å forstå, skape og vurdere natur- og kulturhistoriske utstillinger Trondheim : Museumsforlaget, 2017

ISBN: 9788283050479

(Valda delar)

Forssberg, Anna Maria, Sennefelt, Karin, (2014) Fråga föremålen : handbok till historiska studier av materiell kultur 1. uppl. Lund : Studentlitteratur

ISBN: 9789144089805

Sid. 37-51 Torell, U. Grand tour bland tingen

Hyltén-Cavallius, Charlotte, Svanberg, Fredrik, (2016) Älskade museum : svenska kulturhistoriska museer som kulturproducenter och samhällsbyggare Lund : Nordic Academic Press

ISBN: 9789188168443

(Valda delar)

Schreibman, Susan, Siemens, Ray, Unsworth, John, (2016) A new companion to digital humanities Chichester : John Wiley & Sons

ISBN: 9781118680643, 9781118680599

Sid. 22-41 Kenderdine, S Embodiement, entanglement, and immersion in digital cultuar herigage.

Artiklar

Luke Goode, Michael Godhe, Beyond Capitalist Realism - Why We Need Critical Future Studies Cultural Unbound: Journal of Current Cultural Research 2017:1 (9), 108-129
Söderberg, Johan, Johansson Wilén, Evelina, Carlsson, Vanja, Värdeomdömet är oskiljaktigt från forskargärningen Respons 2020:4

Webbsidor

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Konspirationsteorier och covid-19 https://www.msb.se/contentassets/555542e57381475cb26d6862dc7a543a/msb-studie.pdf

Sid. 5-73 (pdf) 

Kompletterande litteratur

Övrigt

Litteraturlistan uppdaterad: 2023-12-20

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.