Livsvillkor - grannskap - identitet, 7.5 hp

Conditions of Life - Neighbourhood - Identity, 7.5 credits

740G05

Huvudområde

Samhälls- och kulturanalys

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Programkurs

Examinator

Kristoffer Jutvik

Kursansvarig

Kristoffer Jutvik

Studierektor eller motsvarande

Olav Nygård
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KSK Samhälls- och kulturanalys, kandidatprogram 3 (HT 2025) 202534-202538 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Samhälls- och kulturanalys

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1F

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i samhälls- och kulturanalys

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Historia 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
samt
45 hp godkända inom Samhälls- och kulturanalys åk 1

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för perspektiv på och relationer mellan begreppen livsvillkor, identitet och grannskap
  • tillämpa begreppen grannskap och identitet på kontexter som rör fysiska och sociala livsmiljöer och människors livsvillkor
  • reflektera över betydelser av grannskap och fysiska miljöer för livsvillkor och för identitetsskapande processer samt hur grannskap och grannskapsbegrepp har förändrats över tid
  • reflektera kring hållbarhet och hållbar utveckling i relation till grannskap

Kursinnehåll

I kursen behandlas teoretiska begrepp och perspektiv på identitet och grannskap i analys av människors livsvillkor. Vidare belyses grannskap och föreställningar kring grannskap utifrån historiskt och komparativt perspektiv med särskild tonvikt vid utvecklingen av staden. I kursen tas samband upp mellan byggd miljö, sociala strukturer och identitetsprocesser. Frågor om närhet, rörlighet, integration och delaktighet/lokal demokrati perspektiveras utifrån begrepp som ålder, genus, klass och etnicitet. I kursen behandlas även metodologiska och etiska aspekter av grannskapsstudier. I kursen diskuteras även hur ovan nämnda aspekter kan relateras till utvecklingen av hållbara städer och samhällen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, individuella och gruppvisa övningar samt handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: D
  • skriftlig gruppuppgift, betygsskala: UG
  • muntlig redovisning i grupp, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig reflektion, betygsskala: UG
  • individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt/Deltagit på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuellt skriftliga uppgiften.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
GRU1 Gruppuppgift/Presentation 3 hp U, G
IND1 Individuellt paper metodreflektion 1.5 hp U, G
IND2 Individuellt paper tematiskt 3 hp U, G, VG
OBL1 Litteraturseminarium 0 hp D

Övrigt

Litteraturlista

Aktuell litteraturlista finns i kursrummet i Lisam. 

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.