Livsvillkor - fostran - identitet, fortsättningskurs, 7.5 hp

Conditions of Life - Upbringing - Identity, continuation course, 7.5 credits

740G06

Huvudområde

Samhälls- och kulturanalys

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Karin Krifors

Kursansvarig

Karin Krifors

Studierektor eller motsvarande

Zoran Slavnic
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KSK Kandidatprogrammet i samhälls- och kulturanalys 3 (HT 2019) 201949-202003 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Samhälls- och kulturanalys

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i samhälls- och kulturanalys

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet samt den särskilda behörighet som krävs för tillträde till kandidatprogrammet Samhälls- och kulturanalys. Därutöver krävs 45 godkända hp inom Samhälls- och kulturanalys åk 1.

Lärandemål

Efter slutförd kurs skall den studerande kunna

  • förstå och redogöra för ”fostran” som ett socialt och kulturellt fenomen utifrån relevant vetenskaplig litteratur
  • uppvisa grundläggande kritisk förmåga att problematisera olika perspektiv på ”fostran”, livsvillkor och identitet samt relationen dem emellan

Kursinnehåll

Kursen belyser olika perspektiv på ”fostran” i förhållande till social, kulturell och samhällelig förändring. I kursen behandlas hur socialiseringsprocessen (inom t. ex skola och familj) förändrats över tid och rum i relation till begrepp som klass, migration och livsfas. Fokus ligger på barn- och ungdomstiden. Socialiseringsprocesser behandlas i förhållande till individers och gruppers livsvillkor och identitetsskapande. I kursen ges också perspektiv på hur populärkulturen framträder som inslag i socialiseringen.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen grundar sig på studentaktiva arbetsformer. Undervisning sker därmed exempelvis genom föreläsningar, individuella och gruppvisa övningar samt handledning.

Examination

Examinationer sker vanligen såväl muntligt som skriftligt. Muntlig examination sker genom muntlig presentation av gruppexaminationsuppgifter och deltagande i diskussionen om uppgifterna. Skriftlig examination sker genom en individuell uppgift såväl som genom grupparbete. Kursen examineras i flera moment För att bli godkänd krävs godkänt på samtliga dessa moment. Samtliga undervisningsformer utom föreläsningar är obligatoriska.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
FOR1 Muntlig examination 2.5 hp U, G
IND2 Skriftlig examination 5 hp U, G, VG
OBL2 Seminarium 0 hp D
Ahmed, Sara (2004) The Cultural Politics of Emotion, Edinburgh: Edinburgh University Press. Ahmed, Sara (2011) Vithetens hegemoni, Hägersten: Tankekraft Bergström Göran och Boréus Kristina (red.) Textens mening och makt: Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur. Bourdieu, Pierre (1993) ’Distinktionen’ (i urval), i ed. Broady Donald och Palme Mikael, Pierre Bourdieu Kultursociologiska Texter, Brutus Östlings Bokförlag, Stockholm Grenfell, Michael (ed.) (2012) Pierre Bourdieu, Durham, Acumen (Finns som e-bok på LiU bibliotek) Grenfell, Michael and David James (1998) Bourdieu and Education: Acts of Practical Theory, Taylor and Francis Hjort, Elisabeth (2015) Förtvivlade Läsningar: Litteratur som motstånd och läsning som etik, Uppsala Universitet, Uppsala (Finns att ladda ner på avhandlingar.se) Johansson, Anna (2005) Narrativ teori och metod. Lund: Studentlitteratur. Jönsson, Maria (2011) “Att väcka anstöt: Om äckel, genans och obehag i mottagandet av Kerstin Thorvalls författarskap”, i: Bränström Öhman Annelie m.fl. (red.) Att känna sig fram: Känslor i humanistisk genusforskning, Umeå: h:ström. Kerry R. McGannon, Erin Tatarnic & Jenny McMahon (2019) The Long and Winding Road: An Autobiographic Study of an Elite Athlete Mother’s Journey to Winning Gold, Journal of Applied Sport Psychology, 31:4, 385-404 Larsson, Lisbeth (2001) Sanning och konsekvens : Marika Stiernstedt, Ludvig Nordström och de biografiska berättelserna. Stockholm: Norstedt. (Finns att tillgå på Lisam.) Lawler, Steph (2004) ‘Rules of engagement: Habitus, power and resistance’, in Adkins, Lisa and Beverly Skeggs (ed), Feminism after Bourdieu, Blackwell: Oxford. Wallace, Derron (2016) ‘Reading ‘Race’ in Bourdieu? Examining Black Culture Capital Among Black Caribbean Youth in South London’, Sociology, Vol 51: Issue 5. Wetherell, M. (2012) ’Chapter Five: Solidifying Affect: Structures of feeling, habitus and emotional capital’ in Wetherell, M. Affect and Emotion: a new social science understanding, pp. 102-119, London, Sage (Finns som e-bok på LiU bibliotek) Reay, Diane (2010)’ ’Identity Making in Schools and Classrooms’, in Wetherell, Margaret, Mohanty, Chandra Talpade (2010), SAGE Handbook of identities, (Finns som e-bok på LiU bibliotek)

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.