Samhälls- och kulturanalytisk praktik, 7.5 hp
Social and Cultural Analysis - internship course, 7.5 credits
740G53
Huvudområde
Samhälls- och kulturanalysUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
ProgramkursExaminator
Kristoffer JutvikKursansvarig
Kristoffer JutvikStudierektor eller motsvarande
Olav NygårdKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7KSK | Samhälls- och kulturanalys, kandidatprogram | 6 (VT 2025) | 202509-202513 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Samhälls- och kulturanalysUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G2FKursen ges för
- Kandidatprogrammet i samhälls- och kulturanalys
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Historia 1b/(1a1 och 1a2), samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Historia A, Samhällskunskap A, Engelska B
samt
105 godkända hp inom Samhälls- och kulturanalys
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- tillämpa samhälls- och kulturanalytiska kunskaper inom valt verksamhetsområde
- kritiskt reflektera över samhälls- och kulturanalytiska teorier och metoder och deras roll i det praktiska arbetet.
Kursinnehåll
Genom att fullgöra praktik skall den studerande förvärva sådana erfarenheter av och insikter i kvalificerat yrkesarbete att dessa bidrar till att fördjupa de huvudsakligen teoretiska kunskaper som den studerande i övrigt tillägnar sig genom programutbildningen.
Den studerande skall under praktikperioden arbeta under gängse villkor och förhållanden på en viss arbetsplats. Där ska den studerande utföra en eller flera avgränsad/e arbetsuppgift/er: projekt, utredningsuppdrag, undersökningar eller liknande, till nytta för den aktuella arbetsplatsen. Den studerande har att själv finna en lämplig praktikplats. Praktikplatsen måste godkännas av programansvarig, med hänsyn till dess relevans för utbildningen och om förutsättningar finns för att ovan angivna mål kan uppfyllas.
De aktuella arbetsuppgifterna måste ha en så hög komplexitetsgrad att den studerande kan få möjlighet att omsätta sina teoretiska kunskaper från utbildningen. Arbetsplatsen bör vara i en (i vid mening) offentlig verksamhet. Förutom statliga och kommunala myndigheter av olika slag, pekar detta även på ett brett fält av organisationer och sammanslutningar. I sista hand är det dock arbetsuppgifternas karaktär som bör vara avgörande, inte om arbetsplatsen kan hänföras till offentlig eller privat sektor. Praktiken kan förläggas till utlandet.
Den studerande handleds under praktiken av en handledare utsedd av arbetsplatsen. Handledaren på arbetsplatsen har att i samråd med den studerande upprätta en plan för praktikperioden samt under arbetets gång tillhandahålla relevant handledning för arbetsuppgifterna.
Praktikarbetet skall dock huvudsakligen självständigt utföras av praktikanten. I praktikplanen anges så tydligt som möjligt vilken typ av arbetsuppgifter som den studerande skall utföra och under vilken tidsperiod. Praktikplanen skall före påbörjad praktik godkännas av programansvarig (eller person som programansvarig utser). Skulle mer omfattande förändringar i förhållande till den ursprungliga praktikplanen inträffa efter det att praktiken påbörjats så skall programansvarig kontaktas.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker genom praktiskt deltagande i relevanta arbetsuppgifter på arbetsplatsen samt författandet av en praktikrapport. Praktikplats samt huvudsakliga arbetsuppgifter ska vara godkända av programansvarig innan praktiken påbörjas. En preliminär praktikplan ska också vara upprättad mellan företrädare för praktikplatsen och studenten.
Examination
Kursen examineras genom inlämnande av ett handledarintyg och en praktikrapport som analyserar praktiken och dess förhållande till utbildningen. Rapporten kommer att examineras muntligen och skriftligen vid ett seminarium, forum, i slutet av kursen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tvågradig skala, äldre version, U, GÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SRE1 | Rapport | 7.5 hp | U, G |
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.