Vardagsliv och institution, grundkurs, 15 hp

Everyday life and institutions, 15 credits

740G57

Huvudområde

Samhälls- och kulturanalys

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Mats Brusman

Kursansvarig

Mats Brusman

Studierektor eller motsvarande

Mats Brusman
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7KSK Kandidatprogrammet i samhälls- och kulturanalys 1 (HT 2018) 201834-201843 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Samhälls- och kulturanalys

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Kandidatprogrammet i samhälls- och kulturanalys

Förkunskapskrav

Den särskilda behörighet som krävs för antagning till kandidatprogrammet i Samhälls- och kulturanalys.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • reflektera över centrala begrepp och perspektiv inom området social ordning
  • formulera vad som avses med vetenskaplig teori och metod
  • planera, genomföra och presentera olika delar av mindre fältarbete
  • identifiera och reflektera över etiska frågor i relation till forskningsprocessens olika faser

Kursinnehåll

Kursen ger en introduktion till akademiska studier i allmänhet och till samhälls- och kulturanalys i synnerhet. I kursen behandlas centrala teorier och begrepp för hur social ordning skapas, vidmakthålls och förändras i vardagslivet och i institutionella miljöer. Under kursen introduceras olika sociala kategoriseringars – såsom genus, klass, etnicitet och ålder – betydelse i relation till social ordning. I kursen ingår övningar i muntliga och skriftliga vetenskapliga presentationer. Kursen ger även en introduktion till vetenskapsteori samt etnografiska metoder (observation och kvalitativa intervjuer) och forskningsetiska frågeställningar.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen grundar sig på studentaktiva arbetsformer. Undervisning kan expempelvis ske genom föreläsningar, individuella och gruppvisa övningar samt handledning. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Examinationer sker såväl muntligt som skriftligt. Kursen examineras i flera moment, både individuellt och genom grupparbete. För att bli godkänd krävs godkänt på samtliga dessa moment. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM5 Seminarium 4 0.5 hp U, G
SEM4 Seminarium 3 0.5 hp U, G
SEM3 Seminarium 2 0.5 hp U, G
SEM2 Seminarium 1 0.5 hp U, G
IND6 Vetenskapsteori och intervju 3 hp U, G, VG
IND5 Teoretisk reflektion 3 hp U, G
GRU8 Intervjustudie 5 hp U, G
GRU7 Observation 2 hp U, G
Litteraturlista 740G57 Vardagsliv och institution ( finns också i kursinformationen under fliken Övriga dokument ) Obligatorisk litteratur Ambjörnsson, Fanny (2010) I en klass för sig: genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer. [Ny utgåva] Stockholm: Ordfront. 50 sid. Även utgåvan från 2004 går bra att läsa. David, Matthew & Sutton, Carole D. (2016) Samhällsvetenskaplig metod. Lund: Studentlitteratur. Behtoui, Alireza & Jonsson, Stefan (2013) ”Rasism: Särskiljandets och rangordningens praktik” i Dahlstedt, Magnus & Neergaard, Anders (red) Migrationens och etnicitetens epok. Stockholm: Liber. 31 sid. Boolsen, Merete Watt (2007) Kvalitativa analyser: Forskningsprocess, människa, samhälle. Malmö: Gleerups. 35 sid. Gilje, Nils & Grimen, Harald (2007) Samhällsvetenskapernas förutsättningar. Göteborg: Daidalos. 103 sid. Goffman, Erving (2014) Totala institutioner: fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor. Lund: Studentlitteratur. 82 sid. Denna bok finns i flera upplagor och vilken upplaga som helst går bra att läsa. Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (red) (2014) Introduktion till samhällsvetenskaplig analys. Malmö: Gleerups. 57 sid. Johansson, Thomas & Lalander, Philip (2013) Vardagslivets socialpsykologi. Malmö: Liber. 37 sid. Jordahl, Anneli (2003) Klass: Är du fin nog? Stockholm: Atlas. Jönsson, Lars-Eric, Persson, Anders & Sahlin, Kerstin (2011) Institution. Malmö: Liber. Större delen av boken läses på kursen. Kaijser, Lars & Öhlander, Magnus (red) (2011) Etnologiskt fältarbete. Lund: Studentlitteratur. 33 sid. Delar av denna bok används på kursen. Det är dock en bok som används i ett antal kurser på programmet. Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. 116 sid. Delar av denna bok används på kursen. Det är dock en bok som är bra att ha eftersom den används genomgående på programmet i flera kurser. Persson, Therése (2010) Kvinnlig för sin ålder: En intervjustudie om ålder, kropp och femininitet. Stockholm: Bullfinch Publishing. 22 sid. Obligatorisk litteratur som finns att ladda ner från Linköpings universitets läroplattform Lisam Asplund, Johan (1992) Det sociala livets elementära former. Göteborg: Bokförlaget Korpen. S.122-135 Berger, Peter & Luckmann, Thomas (1966) The Social Construction of Reality: A Treatise in the Sociology of Knowledge. London: Penguin Books. 38 sid. Boken finns också på svenska: Berger, Peter & Luckmann, Thomas (1999) Kunskapssociologi: hur individen uppfattar och formar sin sociala verklighet. [Ny utgåva] Stockholm: Wahlström & Widstrand. Denna bok finns i flera upplagor och på både svenska och engelska – vilken upplaga och språk som helst går bra att läsa. Krekula, Clary, Närvänen, Anna-Liisa & Näsman, Elisabet (2005) ”Ålder i intersektionell analys,” Kvinnovetenskaplig tidskrift, 26(2-3): 81-94. Hermerén, Göran (2017). God forskningssed. Stockholm: Vetenskapsrådet Tillgänglig på Internet: https://publikationer.vr.se/produkt/god-forskningssed Wendt Höjer, Maria & Åse, Cecilia (1999) Politikens paradoxer. En introduktion till feministisk politisk teori. Lund: Academia Adacta. Wright, Erik Olin (2012) ”Att förstå klass”, Fronesis, 40-41: 50-63. Öberg, Lisa (2015) ”Seminarium – en uppfinning med historia” i Jons, Lotta (red) Seminariet i högre utbildning: Erfarenheter och reflektioner. Lund: Studentlitteratur. Referenslitteratur Andersson, Janicke, Nilsson, Magnus, Lukkarinen Kvist, Mirjaliisa & Närvänen, Anna-Liisa (2007) Att leva med tiden. Samhälls- och kulturanalytiska perspektiv på ålder och åldrande. Lund: Studentlitteratur. Arvastson, Gösta & Ehn, Billy (red.) (2009) Etnografiska observationer. Lund: Studentlitteratur. Barot, Rohit & Bird, John (2001) “Racialization: the genealogy and critique of a concept,” Ethnic and Racial Studies, 24: 601-618. Tillgänglig via universitetsbibliotekets webbplats. Ericson, Mathias (2011) Nära inpå: maskulinitet, intimitet och gemenskap i brandmäns arbetslag. Göteborg: Göteborgs universitet. Tillgänglig från https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/25388/1/gupea_2077_25388_1.pdf. Fangen, Katrine (2005) Deltagande observation. Malmö: Liber. Gruber, Sabine (2007) Skolan gör skillnad: etnicitet och institutionell praktik. Linköping: Linköpings universitet. Tillgänglig från http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:23466/FULLTEXT01.pdf . Hammar Chiriac Eva & Hempel., Anders (red.) (2013) Handbok för grupparbete - att skapa fungerande grupparbeten i undervisning. Lund: Studentlitteratur. Hechter, Michael & Horne, Christine (2003) Theories of Social Order: A Reader. Stanford: Stanford University Press. Kaijser, Lars & Öhlander, Magnus (red) Etnologiskt fältarbete. Lund: Studentlitteratur. Lill, Linda (2007) Att göra etnicitet – inom äldreomsorgen. Malmö: Malmö högskola. Tillgänglig från http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/4372/att_gora_etnicitet.pdf;jsessionid=7D023B941 CB5DD303B4FD615E33BFE13?sequence=1. Markström, Ann-Marie (2005) Förskolan som normaliseringspraktik: en etnografisk studie. Linköping: Linköpings universitet. Tillgänglig från http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:223570/FULLTEXT01.pdf4-12 . Månson, Per (red) (2015) Moderna samhällsteorier. Stockholm: Norstedts. Denna bok finns i flera upplagor och vilken upplaga som helst går bra att läsa. Olsson, Erik (1995) Delad gemenskap: identitet och institutionellt tänkande i ett multietniskt servicehus. Linköping: Linköpings universitet. Persson Thunqvist, Daniel (2006) ”Identitetsarbete i kommunala ungdomsprojekt” i Mäkitalo, Åsa (red) Att hantera arbetslöshet: om social kategorisering och identitetsformering i det senmoderna. Stockholm: Arbetslivsinstitutet. Tillgänglig från http://journals.lub.lu.se/index.php/aio/article/view/16863. Svedmark, Eva I. (2012) ”Att skydda individen från skada – en forskningsetisk balansakt” i Kalman, Hildur & Lövgren, Veronica (red) Etiska dilemman: forskningsdeltagande, samtycke och utsatthet. Malmö: Gleerups. Vera, Hector (2016) “Rebuilding a Classic: The Social Construction of Reality at 50,” Cultural Sociology, 10(1): 3-20. Tillgänglig via universitetsbibliotekets webbplats. Wikström, Hanna (2009) Etnicitet. Malmö: Liber. Litteratur om akademiskt skrivande (referens) Schött, Kristina, Hållsten, Stina, Strand, Hans & Moberg, Bodil (2015) Studentens skrivhandbok. [3:e upplagan] Stockholm: Liber. Skrivguiden.se, http://skrivguiden.se/ Språkrådet (2017) Svenska skrivregler. Stockholm: Liber. Strömqvist, Siv (2014) Skrivboken: Skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier. [7:e upplagan] Malmö: Gleerups.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.