Integration i den moderna välfärdsstaten, 7.5 hp
Integration in the Contemporary Welfare State, 7.5 credits
742G02
Huvudområde
Etnicitet och migrationUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Kristoffer JutvikKursansvarig
Nicolina Ewards ÖbergStudierektor eller motsvarande
Olav NygårdKontaktinformation
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202534-202543 | Svenska | Ortsoberoende |
Huvudområde
Etnicitet och migrationUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1NFörkunskapskrav
Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Historia 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för olika teoretiska perspektiv på integration och välfärdsregimer, samt hur begreppen förändrats över tid
- reflektera kring integrationspolitikens utformning och ansvarsfördelning i ett flernivåstyre
- reflektera över förhållandet mellan medborgarskapets utformning, delaktighet och exkludering
- reflektera kring utmaningar och möjligheter på kort och lång sikt inom olika integrationsområden, lokalt, regionalt och transnationellt
Kursinnehåll
Kursen består av fyra moment och behandlar historisk, teoretisk och empirisk kunskap om integration i moderna välfärdsregimer med ett särskilt fokus på Sverige.
I kursen behandlas olika perspektiv på integration, hur begreppet kan förstås i relation till idéer om migration, segregation och samhälle, samt hur synen på integration förändras över tid. Hur integrationspolitik och integrationspraktiker kan förstås i ett system av flernivåstyre tas också upp.
Centralt i kursen är relationen mellan integration, medborgarskap, och delaktighet. Med utgångspunkt i teoretiska resonemang om medborgarskapets utformning och spänningen mellan dess inkluderande och exkluderande inverkan, studeras sedan empirisk forskning kring deltagande i relation till arbete, utbildning, bostad och språk.
Kursen behandlar social och kulturell integration med fokus på normer, identiteter och värderingar inom mottagarländer samt exkludering kopplat till könsroller, familjebildning, hälsa, omsorg, och andra livsvillkor.
I kursen behandlas också relationen mellan integration och social, ekonomisk, och ekologisk hållbarhet genom att belysa hur integration definieras i olika hållbarhetsmål samt resonera kring de motsättningar och utmaningar som återfinns i dessa formuleringar.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker på distans genom föreläsningar, frågestunder och individuell återkoppling med stöd av läsanvisningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- individuella skriftliga uppgifter, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på individuella skriftliga uppgifter motsvarande minst 4 hp.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
HEM1 | Hemtentamen | 1.5 hp | U, G, VG |
HEM2 | Hemtentamen | 2 hp | U, G, VG |
HEM3 | Hemtentamen | 2 hp | U, G, VG |
HEM4 | Hemtentamen | 2 hp | U, G, VG |
Ordinarie litteratur
Böcker
ISBN: 9789175042374
ISBN: 9780241632208
ISBN: 9783030832926
ISBN: 9780199654772, 9780199654789, 0199654778, 0199654786
Kompletterande litteratur
Böcker
ISBN: 9789189140585
ISBN: 9781509549399, 9781509549405, 1509549390, 1509549404
ISBN: 9789170613982
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Kurslitteratur_742G02_2025 | Kurslitteratur_742G02_2025.pdf |