Integration i den moderna välfärdsstaten, 7.5 hp

Integration in the Contemporary Welfare State, 7.5 credits

742G02

Huvudområde

Etnicitet och migration

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående kurs

Examinator

Kristoffer Jutvik

Kursansvarig

Nicolina Ewards Öberg

Studierektor eller motsvarande

Olav Nygård

Kontaktinformation

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2025 202534-202543 Svenska Ortsoberoende

Huvudområde

Etnicitet och migration

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1N

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Historia 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2
samt
Engelska 6

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • redogöra för olika teoretiska perspektiv på integration och välfärdsregimer, samt hur begreppen förändrats över tid
  • reflektera kring integrationspolitikens utformning och ansvarsfördelning i ett flernivåstyre
  • reflektera över förhållandet mellan medborgarskapets utformning, delaktighet och exkludering 
  • reflektera kring utmaningar och möjligheter på kort och lång sikt inom olika integrationsområden, lokalt, regionalt och transnationellt

Kursinnehåll

Kursen består av fyra moment och behandlar historisk, teoretisk och empirisk kunskap om integration i moderna välfärdsregimer med ett särskilt fokus på Sverige. 

I kursen behandlas olika perspektiv på integration, hur begreppet kan förstås i relation till idéer om migration, segregation och samhälle, samt hur synen på integration förändras över tid. Hur integrationspolitik och integrationspraktiker kan förstås i ett system av flernivåstyre tas också upp. 

Centralt i kursen är relationen mellan integration, medborgarskap, och delaktighet. Med utgångspunkt i teoretiska resonemang om medborgarskapets utformning och spänningen mellan dess inkluderande och exkluderande inverkan, studeras sedan empirisk forskning kring deltagande i relation till arbete, utbildning, bostad och språk. 

Kursen behandlar social och kulturell integration med fokus på normer, identiteter och värderingar inom mottagarländer samt exkludering kopplat till könsroller, familjebildning, hälsa, omsorg, och andra livsvillkor. 

I kursen behandlas också relationen mellan integration och social, ekonomisk, och ekologisk hållbarhet genom att belysa hur integration definieras i olika hållbarhetsmål samt resonera kring de motsättningar och utmaningar som återfinns i dessa formuleringar. 

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker på distans genom föreläsningar, frågestunder och individuell återkoppling med stöd av läsanvisningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom:

  • individuella skriftliga uppgifter, betygsskala: UV

För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på individuella skriftliga uppgifter motsvarande minst 4 hp.

Detaljerad information återfinns i studieanvisningen. 

 

Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift. 

Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.

Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.

Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
 

Om undervisnings- och examinationsspråk:

Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:

  • Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska. 
  • Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
     

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
HEM1 Hemtentamen 1.5 hp U, G, VG
HEM2 Hemtentamen 2 hp U, G, VG
HEM3 Hemtentamen 2 hp U, G, VG
HEM4 Hemtentamen 2 hp U, G, VG

Ordinarie litteratur

Böcker

Beckman, Ludvig, (2011) Den rimliga integrationen. Stockholm: Dialogos

ISBN: 9789175042374

Haas, Hein de, (2023) How migration really works : a factful guide to the most divisive issue in politics. Dublin: Penguin Random House

ISBN: 9780241632208

Lidén, Gustav, Nyhlén, Jon, (2022) Local migration policy : governance structures and policy output in Swedish municipalities. Palgrave Macmillan

ISBN: 9783030832926

Sainsbury, Diane, (2012) Welfare states and immigrant rights: the politics of inclusion and exclusion. Oxford University Press

ISBN: 9780199654772, 9780199654789, 0199654778, 0199654786

Kompletterande litteratur

Böcker

Andersson, Eva, Magnusson Turner, Lena, (2008) Den delade staden. 2., bearb. uppl. Umeå : Boréa,

ISBN: 9789189140585

Favell, Adrian, (2022) The Integration Nation: Immigration and Colonial Power in Liberal Democracies. Cambridge: Polity Press

ISBN: 9781509549399, 9781509549405, 1509549390, 1509549404

Jonsson, J O., Mood, C, Treuter, G, (2022) Integration bland unga : en mångkulturell generation växer upp. Göteborg : Makadam

ISBN: 9789170613982

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.