Vardagsvillkor och välfärdsutveckling, 7.5 hp

Conditions of Everyday Life and Welfare Developemet, 7.5 credits

745A27

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Gunilla Petersson

Kursansvarig

Gunilla Petersson

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 7 (HT 2019) 201935-201944 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • syntetisera kunskap om förändring och kontinuitet i medborgarskapets innebörd på lokal såväl som global nivå
  • syntetisera kunskap om samt analysera hur samhällsförändringar påverkar medborgarens villkor som brukare i välfärdssamhället
  • använda kunskaper om samhällets förändring för att förstå de utmaningar som välfärdsstaten och det sociala arbetet står inför
  • tillämpa kunskaper om människors skilda livssituationer och vardagsvillkor för att analysera deras upplevelser av relationer med olika välfärdsinstitutioner
  • utnyttja kunskaper om samhällsförändringar, välfärdsutveckling och människors vardagsvillkor för att genomföra en omvärldsanalys
  • kritiskt reflektera kring och motivera eget professionsetiskt förhållningssätt i relation till brukare med erfarenheter från olika livssituationer.

Kursinnehåll

Kursen behandlar på ett fördjupat sätt förändring och kontinuitet i medborgarskapets innebörd och dess betydelse för människors vardag, delaktighet och inflytande i relation till förändringar i välfärdens organisering. Framtida utmaningar för det sociala arbetet problematiseras utifrån hur möjliga framtider framträder i samtiden och till hur socialt arbete i Sverige förhåller sig till vad som gäller i andra länder. Av särskild vikt är förståelsen av hur dessa samhällsförändringar påverkar medbergarens villkor som brukare i välfärdsstaten. Kursen utgår från människors erfarenheter av skilda livssituationer, deras vardagsvillkor samt deras upplevelser i relationer med olika välfärdsinstitutioner.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form färdighetsträning, projektuppgift i form av omvärldsanalys, seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig för undervisningen i grupp och individuellt genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

 

 

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM2 Hemtentamen (essä) 5 hp U, G, VG
SE10 Seminarium: Vi bara lyder 1 hp U, G
SEM3 Workshop omvärldsanalys 0.5 hp U, G
SEM6 Seminarium: Prekariatet 1 hp U, G
745A27 HT19 Vardagsvillkor och välfärdsutveckling, 7.5 hp (Avancerad nivå) Obligatorisk litteratur Dahlstedt, Magnus, Rundqvist, Mikael & Vesterberg, Viktor (2011) ”Medborgarskap, etnicitet, migration”, TheMES: Themes on Migration and Ethnic Studies, 39.   http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:495726/FULLTEXT01.pdf Ekholm, D. (2016). Sport as a Means of Responding to Social Problems. Rationales of Governing, Welfare and Social Change [PhD-thesis]. Linköping studies in arts and science, no. 687. Linköpings universitet. Kapitel 1, 2, 3, 7 och 8. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?aq2=%5B%5B%5D%5D&c=12&af=%5B%5D&searchType=RESEARCH&sortOrder2=title_sort_asc&query=&language=sv&pid=diva2%3A954819&aq=%5B%5B%7B%22freeText%22%3A%22Ekholm%2C+David%22%7D%5D%5D&sf=all&aqe=%5B%5D&sortOrder=author_sort_asc&onlyFullText=false&noOfRows=50&dswid=-3874 Eriksson, Erik (2018) “Four features of cooptation – User involvement as sanctioned resistance”, Nordic welfare research, 3(1):59-69 Forbes, J. and Sashidharan, S. P. (1997) “User Involvement in Services – Incorporation or Challenge?”, British Journal of Social Work , 27(4):481-498. Hansen, Peo (2017) ”Tillväxten bärs upp av flyktingar”, Dagens ETC, 13 juli. (texten görs tillgänglig genom LISAM)* Hansen, Peo (2017) ”Flyktingarna leder till klirr i kommunkassan”, Dagens ETC, 12 oktober. (texten görs tillgänglig genom LISAM)* Hansen, Peo (2018) ”När Sverige tar emot flyktingar stärks finansera”, Dagens ETC, 14 maj. (texten görs tillgänglig genom LISAM)* Hansen, P. (2014) ‘Immigration Without Incorporation: EU Migration Policy in a Post-Citizenship Europe’, in Guild, Elspeth, Kostakopoulou, Dora and Gortazar, Cristina (eds.), The Reconceptualization of European Union Citizenship, Leiden and Boston: Brill-Martinus Nijhoff. (texten görs tillgänglig genom LISAM)* Jönson, H. & Harnett, T. (2016) Introducing an Equal Rights Framework for Older Persons in Residential Care, Gerontologist, 2016, Vol. 56, No. 5, 800–806 doi:10.1093/geront/gnv039 Jönson, H. & Taghizadeh Larsson, A. (2018). Skilda upplevelser och möjlighetshorisonter bland äldre brukare av äldreomsorg och LSS-insatser. I H. Jönson & M. Szebehely (red.), Äldreomsorger i Sverige. Lokala variationer och generella trender. Malmö: Gleerups.(s. 75-90).(Texten görs tillgänglig genom LISAM) Paulsen, R (2015) Vi bara lyder: en berättelse om Arbetsförmedlingen: Bokförlaget Atlas. Portes, A. (1998) "Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology". Annual Review of Sociology 24: 1-24. Schierup, C-U. & Ålund, A. (2011) "The End of Swedish Exceptionalism? Citizenship, Neoliberalism and Politics of Exclusion", Race & Class, 53(1): 45-64. Schierup, C-U., Ålund, A. & Kings, L. (2014) “Reading the Stockholm riots – a moment for social justice", Race & Class, 55(3): 1-21. Sépulchre, M. (2018) Tensions and unity in the struggle for citizenship: Swedish disability rights activists claim ‘Full Participation! Now!’, Disability & Society, 33:4, 539-561, DOI: 10.1080/09687599.2018.1440194   Sépulchre, M. & Lindqvist, R. (2016) Enhancing active citizenship for persons with psychosocial disabilities, Scandinavian Journal of Disability Research, 18:4, 316-327, DOI: 10.1080/15017419.2015.1105288  Standing, G. (2011) The Precariat. The New Dangerous Class, London: Bloomsbury. (finns som E-bok på LiUB) Starrin, B. & Rønning, R. (red). (2011) Socialt kapital: i ett välfärdsperspektiv. Malmö: Liber. Sveriges Kommuner och Landsting (2012) Vägval för socialtjänsten. Underlag för omvärldsanalys.http://brs.skl.se/publikationer/index.jsp?http://brs.skl.se/publikationer/publdoc.jsp?searchpage=katasearch.jsp&db=KATA&from=1&toc_length=20&currdoc=1&search_titn=%2240241%22 Sveriges Kommuner och Landsting (2018) Fokus på Socioekonomisk resursfördelning i skola och förskola. https://webbutik.skl.se/bilder/artiklar/pdf/7585-697-1.pdf?issuusl=ignore Åhlström, L. (2011) Områdesanalys som deltagandemetod – att tolka och förmedla berättelser till planeringsunderlag. Licentiatavhandling, Chalmers tekniska högskola. https://research.chalmers.se/publication/143921#? Eget val av artiklar tillkommer * De fyra texterna räknas som ett verk för poängberäkning vid tentamen

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.