Vardagsvillkor och välfärdsutveckling, 7.5 hp

Conditions of Everyday Life and Welfare Developemet, 7.5 credits

745A27

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Gunilla Petersson

Kursansvarig

Gunilla Petersson

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson

Kontaktinformation

Kursadministratör

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 7 (HT 2021) 202135-202144 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1N

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet på grundnivå
samt
Matematik 2a/2b/2c, Samhällskunskap 1b/(1a1 och 1a2)
eller
Matematik B,  Samhällskunskap A
Områdesbehörighet A5/5
samt
Godkända kurser i socialt arbete om 150 hp

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • syntetisera kunskap om förändring och kontinuitet i medborgarskapets innebörd på lokal såväl som global nivå
  • syntetisera kunskap om samt analysera hur samhällsförändringar påverkar medborgarens villkor som brukare i välfärdssamhället
  • använda kunskaper om samhällets förändring för att förstå de utmaningar som välfärdsstaten och det sociala arbetet står inför
  • tillämpa kunskaper om människors skilda livssituationer och vardagsvillkor för att analysera deras upplevelser av relationer med olika välfärdsinstitutioner
  • utnyttja kunskaper om samhällsförändringar, välfärdsutveckling och människors vardagsvillkor för att genomföra en omvärldsanalys
  • kritiskt reflektera kring och motivera eget professionsetiskt förhållningssätt i relation till brukare med erfarenheter från olika livssituationer.

Kursinnehåll

Kursen behandlar på ett fördjupat sätt förändring och kontinuitet i medborgarskapets innebörd och dess betydelse för människors vardag, delaktighet och inflytande i relation till förändringar i välfärdens organisering. Framtida utmaningar för det sociala arbetet problematiseras utifrån hur möjliga framtider framträder i samtiden och till hur socialt arbete i Sverige förhåller sig till vad som gäller i andra länder. Av särskild vikt är förståelsen av hur dessa samhällsförändringar påverkar medbergarens villkor som brukare i välfärdsstaten. Kursen utgår från människors erfarenheter av skilda livssituationer, deras vardagsvillkor samt deras upplevelser i relationer med olika välfärdsinstitutioner.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form färdighetsträning, projektuppgift i form av omvärldsanalys, seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig för undervisningen i grupp och individuellt genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

 

 

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM3 Workshop omvärldsanalys 0.5 hp U, G
SEM6 Seminarium: Prekariatet 1 hp U, G
EXM2 Hemtentamen (essä) 5 hp U, G, VG
SE11 Bokseminarium 1 hp U, G

Böcker

Dahlstedt, Magnus, (2018) Förortsdrömmar : Ungdomar, utanförskap och viljan till inkludering. Linköping : Linköping University, Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

ISBN: 9789176853542

Dahlstedt, Magnus, Rundqvist, Mikael, Vesterberg, Viktor, (2011) Medborgarskap, etnicitet, migration. Norrköping : REMESO, Linköping University

http://www.divaportal. org/smash/get/diva2:495726/FULLTEXT01.pdf

Hansen, Peo, (2021) A modern migration theory : an alternative economic approach to failed EU policy. Newcastle upon Tyne : Agenda Publishing, 2021

ISBN: 9781788210553

Finns som E-bok på universitetsbiblioteket

Standing, Guy, (2011) The precariat. the new dangerous class. London : Bloomsbury Publishing, 2011

ISBN: 9781849664547, 9781849663519, 9781849663526

Finns som E-bok på LiUB

Sveriges kommuner och landsting , (2018) Vägval för framtiden 3 - Utmaningar för det kommunala uppdraget mot år 2030

https://skr.se/download/18.11bdf6001624d35f343945e1/1522164725619/V%C3%A4gval-f%C3%B6r-framtiden-3-omv%C3%A4rldsanalys-2018.pdf

Syssner, Josefina (2019), Ett nytt kontrakt för samhällsbyggande. Boxholm : Linnefors förlag

ISBN: 9789188651082

Kapitel: Ekholm, D. (2019) Mellan självständighet och kontroll: civilsamhället som samhällsbyggare genom idrott som socialpolitiskt verktyg. (Publiceras på LISAM.)

Artiklar

Ekholm, David; Dahlstedt, Magnus & Rönnbäck, Julia (2019), Problematizing the absent girl: sport as a means of emancipation and social inclusion Sport in Society 22:6, 1043-1061

https://doi.org/10.1080/17430437.2018.1505870

Eriksson, Erik, Author, Linköpings universitet, Institutionen för studier av samhällsutveckling och kultur, Centrum för kommunstrategiska studier – CKS, Originator, Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten, Originator, Four features of cooptation: User involvement as sanctioned resistance Nordic welfare research (2018) 3(1):59-69
Forbes, Joan, Sashidharan, Sashi P., User involvement in services—Incorporation or challenge? British Journal of Social Work (1997) 27(4):481-498
Martin, Sonia (2004) , Reconceptualizing Social Exclusion: A Critical Response to the Neoliberal Welfare Reform Agenda and the Underclass Thesis Australian Journal of Social Issues 39(1): 80-94
Portes, A., Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology Annual Review of Sociology (1998) 24: 1-24.
Robert L. Hawkins, Katherine Maurer, Unravelling Social Capital: Disentangling a Concept for Social Work British Journal of Social Work (2012) 42(2):353-370
Schierup, C-U. & Ålund, A., The End of Swedish Exceptionalism? Citizenship, Neoliberalism and Politics of Exclusion Race & Class (2011), 53 (1): 45-64
Schierup, C-U., Ålund, A. & Kings, L., Reading the Stockholm riots – a moment for social justice Race & Class (2014) 55 (3): 1-21
Sépulchre, M., Tensions and unity in the struggle for citizenship: Swedish disability rights activists claim ‘Full Participation! Now!’ Disability and Society (Disability and Society, 21 April 2018, 33(4):539-561)

https://doi.org/10.1080/09687599.2018.1440194

Sépulchre, M., Lindqvist, R., Enhancing active citizenship for persons with psychosocial disabilities Scandinavian Journal of Disability Research (Scandinavian Journal of Disability Research, 1 October 2016, 18(4):316-327)

https://doi.org/10.1080/15017419.2015.1105288

Villadsen, K., Michel Foucault and the Forces of Civil Society Theory, Culture & Society 2016 33(3), 3–26

https://doi.org/10.1177/0263276415581895

Övrigt

Eget val av artiklar, samt underlag för omvärldsanalys tillkommer.

* De fyra texterna räknas som ett verk för poängberäkning vid tentamen

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.