Social kategorisering, motstånd och kreativitet i socialt arbete, 15 hp
Social categorisation, resistance and creativity in Social Work, 15 credits
745A37
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursStudierektor eller motsvarande
Anita JohanssonKontaktinformation
Anna Maria Blomgren, studievägledare
Sabine Gruber
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2016 | 201634-201703 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs Socionomexamen eller kandidatexamen i socialt arbete eller motsvarande. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- visa fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper om socialt förändringsarbete på individ-, familj-, och gruppnivå
- problematisera hur sociala kategoriseringar som kön, klass, ålder och etnicitet påverkar det sociala arbetets praktik
- diskutera och problematisera betydelsen av individens aktörskap och motståndskraft i förhållande till socialt förändringsarbete
- reflektera kritiskt över individers och familjers livslopp
- kritiskt granska teorier om förhållningssätt gentemot barn och vuxna i kris
- värdera kreativitetens betydelse i förändringsarbete, kommunicera och använda kreativa arbetsmetoder
- kritiskt reflektera över det personliga och professionella förhållningssättet i relation till makt och mångfaldsperspektiv
Kursinnehåll
I kursen ingår att kritiskt analysera hur kategorisering och klientifieringsprocesser i socialt förändringsarbete skapar möjligheter och begränsningar ur ett individ och samhällsperspektiv. Studenten tränas i att utveckla handlingsberedskap för att kunna omformulera problem i förhållande till sociala kategorier som kön, klass, etnicitet och ålder. Individers och familjers livslopp problematiseras ur makt och mångfaldsperspektiv. Narrativa teorier och metoder i socialt förändringsarbete studeras och tillämpas på individ, familj och gruppnivå.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av fältstudier, färdighetsträning, föreläsningar, seminarier, workshop samt arbetsgrupper. Studenterna förbereder sig individuellt och i arbetsgrupp inför dessa seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i färdighetsträningar och seminarium samt skriftliga individuella arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.