Social kategorisering, motstånd och kreativitet i socialt arbete, 15 hp

Social categorisation, resistance and creativity in Social Work, 15 credits

745A37

Kursen är nedlagd.

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Studierektor eller motsvarande

Anita Johansson

Kontaktinformation

Anna Maria Blomgren, studievägledare

VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) HT 2016 201634-201703 Svenska Norrköping

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Fördjupningsnivå

A1X

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs Socionomexamen eller kandidatexamen i socialt arbete eller motsvarande. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- visa fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper om socialt förändringsarbete på individ-, familj-, och gruppnivå
- problematisera hur sociala kategoriseringar som kön, klass, ålder och etnicitet påverkar det sociala arbetets praktik
- diskutera och problematisera betydelsen av individens aktörskap och motståndskraft i förhållande till socialt förändringsarbete
- reflektera kritiskt över individers och familjers livslopp
- kritiskt granska teorier om förhållningssätt gentemot barn och vuxna i kris
- värdera kreativitetens betydelse i förändringsarbete, kommunicera och använda kreativa arbetsmetoder
- kritiskt reflektera över det personliga och professionella förhållningssättet i relation till makt och mångfaldsperspektiv

Kursinnehåll

I kursen ingår att kritiskt analysera hur kategorisering och klientifieringsprocesser i socialt förändringsarbete skapar möjligheter och begränsningar ur ett individ och samhällsperspektiv. Studenten tränas i att utveckla handlingsberedskap för att kunna omformulera problem i förhållande till sociala kategorier som kön, klass, etnicitet och ålder. Individers och familjers livslopp problematiseras ur makt och mångfaldsperspektiv. Narrativa teorier och metoder i socialt förändringsarbete studeras och tillämpas på individ, familj och gruppnivå.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av fältstudier, färdighetsträning, föreläsningar, seminarier, workshop samt arbetsgrupper. Studenterna förbereder sig individuellt och i arbetsgrupp inför dessa seminarier. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i färdighetsträningar och seminarium samt skriftliga individuella arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

Det finns ingen kurslitteratur tillgänglig på studieinfo för den här kursen.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.