Medborgarskap, åldrande och välfärdens institutioner, 7.5 hp
Citizenship, Ageing and Welfare Institutions, 7.5 credits
745A45
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Anna OlaisonStudierektor eller motsvarande
Anita JohanssonKontaktinformation
Anna Maria Blomgren, studievägledare
Annika Taghizadeh Larsson, lärare
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2016 | 201634-201643 | Svenska | Norrköping |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1XFörkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs Socionomexamen eller Kandidatexamen i socialt arbete eller motsvarande. Utöver ovan krävs godkända kunskaper i svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå.Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och kritiskt granska samhälleliga och politiska kontextens betydelser för människors levnadsförhållanden och situation på äldre dagar.
- kritiskt granska lagstiftning, organisering och praktik vad gäller socialt arbete med äldre människor i dagens Sverige.
- kritiskt granska människors möjligheter, rättigheter och skyldigheter under livsloppets senare del ur ett medborgarskapsperspektiv.
- redogöra för ålder som maktordning och social struktur.
- redogöra för begreppet och fenomenet ålderism och dess konsekvenser.
Kursinnehåll
I fokus för kursen står människors villkor och möjligheter under livsloppets senare del, ur ett samhälleligt perspektiv. Därtill uppmärksammas förekomsten och betydelser av sociala rörelser och intressegemenskaper, såsom pensionärsorganisationer. I kursen behandlas samhällsvetenskaplig forskning och teoretiska perspektiv av relevans för att fördjupa kunskapen om samhällets insatser för äldre människor i dagens Sverige. Vidare berörs frågor kring åldersrelaterade rättigheter och skyldigheter liksom diskriminering utifrån ålder. I kursen berörs centrala problemställningar i det sociala arbetet med personer med kognitiva funktionsnedsättningar, såsom frågor kring paternalism kontra självbestämmande och ställföreträdarskap.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och individuella eller gruppvisa kursuppgifter som kan vara både skriftliga och muntliga. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt inlämning av skriftliga individuella arbeten. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen. Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.