Välfärdsrätt med inriktning mot utredning av barn, ungdomar och familj, 7.5 hp
Welfare Law Focusing Investigation of Children, Youth, and Family, 7.5 credits
745A72
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Annika StaafKursansvarig
Annika StaafStudierektor eller motsvarande
Peter HolmqvistKontaktinformation
Kursadministratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2025 | 202514-202523 | Svenska | Norrköping, Norrköping | ||
F7MSC | Socialt arbete, masterprogram | 2 (VT 2025) | 202514-202523 | Svenska | Norrköping, Norrköping | V |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i socialt arbete
Förkunskapskrav
- 180 hp godkända varav 90 hp progression i huvudområde socialt arbete eller annat relevant område inklusive 15 hp examensarbete
- 15 hp godkänt inom Socialrätt eller välfärdsrätt
- Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- redogöra för och kritiskt granska olika utrednings- och dokumentationsmetoder i sociala utredningar avseende barn, ungdomar och deras familjer
- utforma en strategi för en barnavårdsutredning med beaktande av rättsliga ramar, teorier för analys samt metoder för insamling av data
- genomföra en integrerad analys av barn, ungdomar och familjers behov ur ett rättsligt och socialvetenskapligt perspektiv.
- genomföra risk-, konsekvens- och insatsanalyser för barn, ungdomar och familjer
- kritiskt granska och argumentera för olika lösningar i relation till dilemman i sociala barnavårdsutredningar ur ett rättsligt och socialvetenskapligt perspektiv
Kursinnehåll
I kursen behandlas utredningskunskaper i socialt arbete med fokus på utredningar av barn, unga och deras familjer. Huvudsakligt fokus är de rättsliga förutsättningar som omgärdar sociala barnavårdsutredningar, liksom olika socialvetenskapliga teorier för att förstå och analysera barn, ungdomars och familjers behov. Här ingår också kunskap om dokumentation, olika metoder för utredning samt risk-, konsekvens- och insatsanalyser. I kursen ingår träning i ett kritiskt förhållningssätt till dokumentation, val av utredningsmetoder, teoretiska perspektiv för analys, klargörande av och tillämpning av rättsliga ramar både i förhållande till egna och andras texter. Särskilt intresse riktas mot dilemman i sociala barnavårdsutredningar och betydelsen av rättsligt och socialvetenskapligt grundad argumentation för olika lösningar i dessa fall.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och olika färdighetsträningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i färdighetsträningar, betygsskala: D
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: D
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- skriftlig individuell uppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt/Deltagit på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
FÄR1 | Färdighetsträning | 0 hp | D |
SEM1 | Seminarium I | 0 hp | D |
SEM2 | Seminarium II | 0 hp | D |
SEM4 | Seminarium III | 2.5 hp | U, G |
EXM2 | Examination I | 1 hp | U, G |
EXM3 | Examination II | 4 hp | U, G, VG |
Övrigt
Se kurslitteratur under flik övrig dokumentation.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.