Barn och familjer i det sociala arbetet, 7.5 hp
Children and Families in Social Work, 7.5 credits
745A73
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående kursExaminator
Madeleine WirzénKursansvarig
Madeleine Wirzén, Gunilla PeterssonStudierektor eller motsvarande
Peter HolmqvistKontaktinformation
Kursadministratör
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | VT 2024 | 202404-202413 | Svenska | Norrköping, Norrköping |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NFörkunskapskrav
- Socionomexamen 210 hp
eller
Kandidatexamen 180 hp i huvudområde socialt arbete
eller
Kandidatexamen 180 hp i annat relevant huvudområde - Godkänd svenska och engelska motsvarande grundläggande behörighet på grundnivå
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på avancerad nivå kunna:
- syntetisera och värdera socialvetenskaplig forskning kring barn, barndom och familj i relation till socialt arbete
- problematisera barns och familjers levnadsvillkor i förhållande till samhället och andra bakomliggande faktorer
- analysera barns och familjers levnadsförhållanden i relation till risk- och skyddsfaktorer
- problematisera och diskutera våld i nära relationer och inom familjer
- utreda och analysera hur sociala processer och sociala problem påverkar barn och föräldrar
- analysera åtgärder och förhållningssätt inom socialt arbete med barn och familjer utifrån samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av mänskliga rättigheter
Kursinnehåll
I kursen behandlas barns och familjers levnadsvillkor och utsatthet i samhället utifrån bakomliggande faktorer som klass, genus och etnicitet. I kursen lyfts förebyggande arbete med barn, unga och föräldrar på olika sätt, bland annat stöd i föräldraskap. Vidare problematiseras normer och värderingar kring barn, barndom samt föräldraskap och föräldrakompetens inom socialtjänsten och det vidare sociala verksamhetsfältet.
Under kursen behandlas även barns och föräldrars delaktighet i det sociala arbetet. I kursen tränas och problematiseras barn- och familjesamtal.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och olika färdighetsträningar. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i färdighetsträningar, betygsskala: D
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- gruppvis skriftlig inlämningsuppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig uppgift, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs Godkänt/Deltagit på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den skriftliga individuella uppgiften.
Detaljerad information återfinns i studieanvisningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
FÄR1 | Färdighetsträning | 0 hp | D |
SEM1 | Seminarium I | 0.5 hp | U, G |
SEM2 | Seminarium II | 0.5 hp | U, G |
INL1 | Inlämningsuppgift i grupp | 1 hp | U, G |
EXM1 | Examination | 5.5 hp | U, G, VG |
Övrigt
Se kurslitteratur under flik övrig dokumentation.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
745A81 745A73 vt24 litteraturlista fastställd | 745A81 745A73 vt24 litteraturlista fastställd.pdf |