Barns rättigheter och mänskliga rättigheter i socialt arbete, 7.5 hp
Children’s Rights and Human Rights in Social Work, 7.5 credits
745A92
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Peter HolmqvistKursansvarig
Hanna ScottStudierektor eller motsvarande
Peter HolmqvistTillgänglig för utbytesstudenter
JaKontaktinformation
Claudia Schmid
- International@ffk.liu.se
- 004613284614
-
International Coordinator
Kursadministration
Kursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202535-202544 | Engelska | Norrköping | ||
Fristående kurs (Halvfart, Dagtid) | HT 2025 | 202535-202544 | Engelska | Norrköping | ||
F7MSC | Socialt arbete, masterprogram | 3 (HT 2025) | 202535-202544 | Engelska | Norrköping | V |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
Avancerad nivåFördjupningsnivå
A1NKursen ges för
- Masterprogram i socialt arbete
Förkunskapskrav
- Socionomexamen 210 hp
eller
Kandidatexamen 180 hp i huvudområde socialt arbete
eller
Kandidatexamen 180 hp i annat relevant huvudområde - Engelska 6
Undantag ges för svenska
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska den studerande på en avancerad nivå kunna:
- kritiskt analysera och reflektera över framväxten av barns mänskliga rättigheter som tvärvetenskapligt forskningsfält
- redogöra för barns mänskliga rättigheter inom ämnesområdet socialt arbete
- diskutera och värdera val av teorier och metoder samt dess konsekvenser, i studier av barns mänskliga rättigheter
- reflektera och diskutera politiska och etiska frågor inom forskning och praktik som rör barns mänskliga rättigheter
- kritiskt reflektera över utmaningar och möjligheter för förverkligandet av barns mänskliga rättigheter i en globaliserad värld
Kursinnehåll
I kursen behandlas barns rättigheter i socialt arbete och välfärdsrätt samt rättsvetenskapliga och samhällsvetenskapliga metoder och perspektiv i studier av barns mänskliga rättigheter. I kursen behandlas teoretiska perspektiv på barn och barndom, av barns position(-er) i samhället och barn som rättighetsbärare. Vidare problematiseras centrala begrepp såsom frihet-jämlikhet, icke-diskriminering, sociala rättigheter, rättssäkerhet, rätt till skydd, rätt till delaktighet och “barnets bästa”. Kursen omfattar även studier av praktiskt genomförande av barns rättigheter i olika sammanhang.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, skriftliga övningar och muntliga presentationer i grupp och enskilt. Utöver detta ska den studerande utöva självstudier.
Undervisning- och examinationsspråk: Engelska
Examination
Kursen examineras genom:
- aktivt deltagande i seminarier, betygsskala: UG
- skriftlig gruppuppgift, betygsskala: UG
- individuell skriftlig tentamen, betygsskala: UV
För Godkänt slutbetyg krävs minst Godkänt på samtliga moment. För Väl godkänt krävs dessutom Väl godkänt på den individuella skriftliga tentamen.
Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Om det finns särskilda skäl, och om det med hänsyn till det obligatoriska momentets karaktär är möjligt, får examinator besluta att ersätta det obligatoriska momentet med en annan likvärdig uppgift.
Om LiU: s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det.
Om koordinatorn har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Examinator får också besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform om examinator bedömer att det finns synnerliga skäl och examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att likvärdiga villkor råder med avseende på kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.
Om det föreligger synnerliga skäl får rektor i särskilt beslut ange förutsättningarna för, och delegera rätten att besluta om, tillfälliga avsteg från denna kursplan.
Om undervisnings- och examinationsspråk:
Undervisningsspråk visas på respektive kurstillfälle på fliken "Översikt". Examinationsspråk relaterar till undervisningsspråk enligt nedan:
- Om undervisningsspråk är ”Svenska” kan kursen ges i sin helhet på svenska eller helt eller delvis på engelska. Examinationsspråk är svenska, men delar av examinationen kan ske på engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska. Examinationsspråk är engelska.
- Om undervisningsspråk är ”Svenska/Engelska” ges kursen i sin helhet på engelska om studenter utan tidigare kunskap i svenska språket deltar. Examinationsspråk följer undervisningsspråk.
Institution
Institutionen för kultur och samhälleKod | Benämning | Omfattning | Betygsskala |
---|---|---|---|
SEM1 | Obligatoriskt seminarium | 1.5 hp | U, G |
INL1 | Skriftlig gruppuppgift | 1 hp | U, G |
EXM1 | Individuell examination | 5 hp | U, G, VG |
Kompletterande litteratur
Övrigt
Kurslitteraturlista finns under fliken Övriga dokument.
Ladda ner
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.