Socialt arbete som profession och vetenskap, 15 hp

Social Work as Profession and Science, 15 credits

745G49

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Marie Gustavsson

Kursansvarig

Marie Gustavsson

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 1 (HT 2020) 202035-202044 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- redogöra för centrala begrepp, teorier och perspektiv inom socialt arbete som verksamhet, vetenskapligt ämne och forskningsområde
- beskriva och förstå professions- och verksamhetsutvecklingens historia i socialt arbete nationellt och internationellt
- redogöra för mänskliga rättigheter i relation till socialt arbete
- identifiera den problematik som berör socialt utsatta individer och grupper ur ett mångfaldsperspektiv
- visa insikt om övergripande mål med insatser i socialt arbete utifrån ett brukar-, organisations- och samhällsperspektiv
- visa grundläggande förmåga till vetenskapligt förhållningssätt, kritiskt tänkande och akademiskt skrivande
- visa insikt om och förståelse för ett professionsetiskt förhållningssätt
- reflektera över socialarbetarrollen i relation till professionell utveckling
- visa insikt om betydelsen av kommunikation och samspel i grupp.

Kursinnehåll

I kursen ingår samverkan med verksamhetsföreträdare och brukarorganisationer vilket ger studenten möjlighet att skaffa sig en översiktlig bild av verksamhetsfältet och socialarbetarens roll och funktion i socialt arbete. Professionsetik, bemötande och mänskliga rättigheter är centralt. I denna kurs introduceras även den professionella personliga utvecklingen, PPU i form av reflektionsgrupper. I övningar och uppgifter tränas kommunikation och samspel i grupp. Grundläggande kunskaper i vetenskapligt förhållningssätt, kritiskt tänkande och akademiskt skrivande introduceras.
Kursen ger en introduktion till socialt arbete som profession och som vetenskapligt ämne. Det sociala arbetets framväxt och dess idéhistoriska utveckling nationellt och internationellt studeras liksom övergripande forskningsområden inom socialt arbete. Centrala begrepp och teorier i socialt arbete introduceras. Vidare studeras hur sociala problem kan förstås på individ-, grupp- och samhällsnivå med fokus på mångfaldsfrågor. Kursen ger en introduktion till socialt arbete med och för barn, ungdomar, familjer, äldre, personer med funktionsnedsättning, i fattigdom, i missbruk, i kriminalitet eller på annat sätt i socialt utsatta situationer.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av färdighetsträningar, fältstudier, seminarier och föreläsningar. Studenterna förbereder sig inför undervisningen genom ett aktivt kunskapssökande i grupp och individuellt genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter och reflektion.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM6 Modell/karta/bild 3 hp U, G
SEM4 Film/bok 2 hp U, G
SE11 Fältstudie 4 hp U, G
SE10 Seminarium: "Vad gör en socionom?" 1 hp U, G
OBL9 Seminarium: "Att förstå socialt arbete i teori och praktik" 0 hp D
OBL8 Forskardag 0 hp D
OBL7 Workshopdagar 0 hp D
OBL3 Seminarium, tema I: Socionomen 0 hp D
OBL1 Historiska texter 0 hp D
EXM2 Hemtentamen 5 hp U, G, VG
OB10 Seminarium: Etiskt dilemma 0 hp D
SEM3 Fältstudie 3 hp U, G
OBL6 Seminarium, tema II+III: "Vad gör en socionom?" 0 hp D
SEM7 Workshops+Sem: Att förstå socialt arbete i teori & praktik 1 hp U, G
SEM8 Etiskt dilemma 1 hp U, G

Böcker

Akademikerförbundet SSR. (2017) Etik i socialt arbete: Etisk kod för socialarbetare. Stockholm: Akademikerförbundet SSR. Tillgänglig på Internet: https://akademssr.se/sites/default/files/files/etik_och_socialt_arbete_2017_w.pdf
Blomström, Vendela & Wennerberg, Jeanna (2015). Akademiskt läsande och skrivande. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
Dunk-West, Priscilla (2016). Att bli socialarbetare: en reflekterande vägledning för studenter. Lund: Studentlitteratur.
Healy, Lynne M. (2008) Exploring the history of social work as a human rights profession. International social work 51(6): 735-748
Hydén, Margareta, Wiklander, Martin & Östlund, Gunnel) (uppdaterad version 2018) Den reflekterande socionomen. Reflektionspass som pedagogisk metod i socialt arbete. Linköping: Linköpings universitet. (Tillgänglig via Lisam)
International Federation of Social Workers (IFSW), The International Association of Schools of Social Work (IASSW), and the International Council on Social Welfare (ICSW). (2012). The Global Agenda for Social Work and Social Development: Commitments to action. Tillgänglig på Internet: http://cdn.ifsw.org/assets/globalagenda2012.pdf
Lennéer Axelsson, Barbro & Thylefors, Ingela. (2018) Arbetsgruppens psykologi. 5 [rev.] upplagan. Stockholm: Natur & Kultur.
Lindholm, Kerstin. (1993) ”Centralförbundet för socialt arbete, CSA, ett tidigt kvinnoinitiativ” Socionomen, nr 3, s 25–32. Tillgänglig på Internet: http://csa.se/wp-content/uploads/2012/01/CSA_Ett_tidigt_kvinnoinitiativ.pdf
Meuwisse, Anna., Svärd, Hans., Sunesson, Sune. & Knutagård. Marcus. (red.) (2016) Socialt arbete: en grundbok. 3 [rev.] upplagan. Stockholm: Natur & Kultur.
Regeringskansliet. (2017). Mänskliga rättigheter. Regeringens webbplats om mänskliga rättigheter. Tillgänglig på Internet: http://www.manskligarattigheter.se/sv
Righard, Erica. (2013). Internationellt socialt arbete – Definitioner och perspektivval i historisk belysning. Socialvetenskaplig tidskrift 20(2): 127-146. Tillgänglig på Internet: http://journals.lub.lu.se/index.php/svt/article/view/15742
Svensson, Kerstin, Johnsson, Eva & Laanemets, Leili. (2008) Handlingsutrymme. Om utmaningar i socialt arbete. Stockholm: Natur & Kultur.

Övrigt

En skönlitterär bok som arbetsgruppen tillsammans väljer (lista med förslag via Lisam)
Historiska texter i socialt arbete (Distribueras via Lisam, ca 8 texter av varierande längd)
Rapport/text/artikel inför Forskningsdagen (Distribueras via Lisam)
Vetenskaplig artikel på engelska i ämnet socialt arbete (att koppla till den skönlitterära boken).

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.