Människors levnadsvillkor och det sociala verksamhetsfältet, 15 hp

Conditions of Life and Social Work in Practice, 15 credits

745G52

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Sabine Gruber

Kursansvarig

Sabine Gruber

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 4 (VT 2019) 201904-201923 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs
  • använda, syntetisera, förklara och tillämpa teorier och kunskaper om livsvillkor för individer i socialt utsatta situationer
  • ur ett mångfaldsperspektiv kritiskt granska hur olika faktorer formar förutsättningar för deltagande och inklusion i samhället
  • ha fördjupad kunskap om och identifiera offentliga och privata verksamhetsfälts samt ideella organisationers insatser för individer och grupper i socialt utsatta situationer
  • demonstrera kunskap om samt ha förmåga att kritiskt granska och anpassa val av metoder och förhållningssätt i socialt arbete till olika situationer och olika individers levnadsvillkor
  • kritiskt granska egna värderingar och ställningstaganden samt identifiera de etiska dilemman som dessa kan ge upphov till i det sociala arbetets praktik.

Kursinnehåll

I kursen studeras individer och gruppers olika levnadsvillkor i skilda samhällskontexter och möjligheter till aktivt deltagande och inklusion i välfärdssamhället. Olika livsvillkor problematiseras och ställs i relation till samhällets insatser. Vidare studeras de sociala praktiker, offentliga såväl som privata och ideella organisationer som människor i socialt utsatta situationer kommer i kontakt med. Kursen fördjupar förståelsen av olika teoretiska perspektiv och metoder i socialt arbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av färdighetsträningar, seminarier, workshops och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

.

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

745G52 VT19 Människors levnadsvillkor och det sociala verksamhetsfältet, 15 hp (Grundkurs) Obligatorisk litteratur Andersson, Katarina & Kvist, Elin (2015) The neoliberal turn and the marketization of care: The transformation of eldercare in Sweden. European Journal of Women's Studies, 22(3): 274-287. Björngren Cuadra, Carin & Staaf Annika (2014) Public Social Services’: encounters with irregular migrants in Sweden: amid values of social work and control of migration. European Journal of Social Work, 17, 1: 88–103. Blomqvist, Jan (2009) Vad är problemet? Perspektiv på missbruk och beroende. I: Socialtjänstforum – Ett möte mellan forskning och socialtjänst. Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS). (Tillgänglig på LISAM) BO (2016) Inget rum för trygghet – barn och unga om vräkning och hemlöshet, Temarapport Max18 – 2016. (Tillgänglig på LISAM) Boccagni, Paulo, Righard, Erica & Bolzman, Claudio (2015) Mapping transnationalism: transnational social work with migrants. Transnational Social Review, 5, 3: 312–319. Enell, Sofia, Gruber, Sabine & Vogel, A. Maria (red.) (2018) Kontrollerade unga. Tvångspraktiker på institution. Lund: Studentlitteratur. (kap 1,2,13 + 2 valbara kapitel) Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne. (2013) Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Stockholm: Natur och Kultur. Eriksson, Maria (2012) Participation for children exposed to domestic violence? Social worker’s approaches and children’s strategies. European Journal of Social Work, 15, 2:205-221. Gustafsson, Johanna, Peralta, Julia & Danemark, Berth (2014) The employer’s perspective: employment of people with disabilities in wage subsidized employments. Scandinavian Journal of Disability Research, 16, 3: 249-266. Hellström, Ingrid & Hydén, Lars-Christer (red.) (2017) Att leva med demens. Malmö: Gleerups. (kap 3–6) Höjer, Ingrid, Sallnäs, Marie & Sjöblom, Yvonne (2012) När samhället träder in – barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. (kap 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10) Jönson, Håkan & Harnett, Tove (2015) Socialt arbete med äldre. Stockholm: Natur & Kultur. (kap 1, 2, 6, 11, 14, 15) Kahlmeter, Anna, Bäckman Olof & Brännström, Lars (2018) “Housing Evictions and Economic Hardship". A Prospective Study, European Sociological Review, 34, 1:106–119. Münger, Ann-Charlotte & Mattsson, Tina (2018) ”The needs of the child have been met’: preliminary assessments regarding domestic violence in Swedish Child Protection Services. Nordic Social Work Research, online 25 september. Olin, Elisabeth & Dunér, Anna (2016) A matter of love and labour? Parents working as personal assistants for their adult disabled children. Nordic Social Work Research, 6, 1: 35–52. Rautalinko, Erik (2013) Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap. [2a rev. uppl.]. Stockholm: Liber. Rienecker, Lotte & Stray Jorgensen, Peter (2014) Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber. Rojas, Yerko & Stenberg, Sten-Åke (2016) "Evictions and suicide: a follow-up study of almost 22 000 Swedish households in the wake of the global financial crisis". J Epidemiol Community Health, 2016; 70:409–413. Siverskog, Anna (2016) Queera livslopp. Att leva och åldras som lhbtq-person i en heteronormativ värld, diss. Linköpings universitet. (kap 6) Sjöberg, Stefan & Turunen, Päivi (2018) Samhällsarbete. Aktörer, arenor och perspektiv. Lund: Studentlitteratur, kapitel 1–3, 17 + 2 valfria kapitel. Socialstyrelsen (2013) Vräkta barn. Underlagsrapport till Barns och ungas hälsa, vård och omsorg 2013. (Tillgänglig på LISAM) Socialstyrelsen (2017) Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende. Stockholm. Socialstyrelsen. (Tillgänglig i fulltext på Internet) Starke, Mikaela, Rosqvist, Hanna & Kuosmanen, Jari (2016). ”Eternal children? Professionals' constructions of women with an intellectual disability who are victims of sexual crime.” Sexuality and Disability, 34, 3: 315-328. Valentine, Kylie & Suzanne Fraser (2008) Trauma, damage and pleasure: Rethinking problematic drug use. I: International journal of drug policy 19, s. 410–416. Van Wee, Bert & Banister, David (2016) How to Write a Literature Revies paper? Transport Reviews. A Transnational Transdisciplinary Journal, 36, 2: 278–288.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.