Människors levnadsvillkor och det sociala verksamhetsfältet, 15 hp

Conditions of Life and Social Work in Practice, 15 credits

745G52

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Veronika Wallroth

Kursansvarig

Veronika Wallroth

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 3 (VT 2021) 202114-202123 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:

  • visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genomföra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor som berörs
  • använda, syntetisera, förklara och tillämpa teorier och kunskaper om livsvillkor för individer i socialt utsatta situationer
  • ur ett mångfaldsperspektiv kritiskt granska hur olika faktorer formar förutsättningar för deltagande och inklusion i samhället
  • ha fördjupad kunskap om och identifiera offentliga och privata verksamhetsfälts samt ideella organisationers insatser för individer och grupper i socialt utsatta situationer
  • demonstrera kunskap om samt ha förmåga att kritiskt granska och anpassa val av metoder och förhållningssätt i socialt arbete till olika situationer och olika individers levnadsvillkor
  • kritiskt granska egna värderingar och ställningstaganden samt identifiera de etiska dilemman som dessa kan ge upphov till i det sociala arbetets praktik.

Kursinnehåll

I kursen studeras individer och gruppers olika levnadsvillkor i skilda samhällskontexter och möjligheter till aktivt deltagande och inklusion i välfärdssamhället. Olika livsvillkor problematiseras och ställs i relation till samhällets insatser. Vidare studeras de sociala praktiker, offentliga såväl som privata och ideella organisationer som människor i socialt utsatta situationer kommer i kontakt med. Kursen fördjupar förståelsen av olika teoretiska perspektiv och metoder i socialt arbete.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av färdighetsträningar, seminarier, workshops och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM8 Hemtentamen 7.5 hp U, G, VG
FÄR5 Färdighetsträning 1 hp U, G
SE25 Sociala barnavården 0.5 hp U, G
SE26 Migration 0.5 hp U, G
SE27 Socialt arbete med äldre 0.5 hp U, G
SE28 Socialt arbete, funktionshinder 0.5 hp U, G
SE29 Missbruk, beroendeproblematik 0.5 hp U, G
SE30 Transnationalism i socialt arbete 0.5 hp U, G
SE31 Våld i nära relationer 0.5 hp U, G
EX11 Vetenskapligt arbete 3 hp U, G
REF1 Reflektionspass med samtalsledare 0 hp D

Ordinarie litteratur

Böcker

Andersson, Gunvor, Höjer, Ingrid, Sallnäs, Marie & Sjöblom, Yvonne., (2019) När samhället träder in – barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. Lund: Studentlitteratur.

Kap 1, 2, 4, 5, 6, 9, 10

Barnrättsbyrån, (2018) Sveket – En rapport om hur Sverige vände ryggen till de unga ensamkommande.

Tillgänglig via följande länk: http://barnrattsbyran.se/wp-content/uploads/2018/06/Sveket-1.pdf

Blomqvist, Jan., (2009) Vad är problemet? Perspektiv på missbruk och beroende. I: Socialtjänstforum – Ett möte mellan forskning och socialtjänst. Forskningsrådet för arbetsliv och socialvetenskap (FAS).

Tillgänglig på Lisam.

Enell, Sofia, Gruber, Sabine & Vogel, A. Maria (red.), (2018) Kontrollerade unga. Tvångspraktiker på institution. Lund: Studentlitteratur.

Kap 1,2,13 + 2 valbara kapitel

Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne. , (2013) Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap. Stockholm: Natur och Kultur.

Bör vara tillgänglig inom arbetsgruppen.

Jeanblanc, Jérôme , (2015) Comorbidity between psychiatric diseases and alcohol use disorders: impact of adolescent alcohol consumption. Dual Diagnosis.

Görs tillgänglig via Lisam.

Jönson, Håkan & Harnett, Tove., (2015) Socialt arbete med äldre. Natur & Kultur.
Kjellbom Pia., (2017) Barns rätt till rätten vid risk för vräkning och andra påtvingade avflyttningar. Arena.
Moody Källberg, Maria, Hedberg Eriksson, Ström, Maria & Tenerz Barbro., (2018) Engagerande Nätverksmöten. Malmö: Studentlitteratur.
Münger, Ann-Charlotte & Mattsson, Tina., (2018) The needs of the child have been met: preliminary assessments regarding domestic violence in Swedish Child Protection Services. Nordic Social Work Research.
Pro.position 2015/16:125, (2015) Skuldsanering – bättre möjligheter för överskuldsatta att starta om på nytt.

Kap. 4 & 5. Tillgänglig i fulltext på Internet.

Rienecker, Lotte & Stray Jorgensen, Peter., (2014) Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.

Bör vara tillgänglig inom arbetsgruppen.

Sinisalo, Eveliina & Moser Hällen, Linn., (2018) Våld i nära relationer: socialt arbete i forskning och praktik. Stodkholm: Liber.
Socialstyrelsen., (2017) Nationella riktlinjer för vård och stöd vid missbruk och beroende. Stockholm. Socialstyrelsen.

Tillgänglig i fulltext på Internet.

Söder, Mårten & Hugemark, Agneta (red.) , (2016) Bara funktionshindrad?: funktionshinder och intersektionalitet. Malmö: Gleerups.

Artiklar

Andersson, Katarina & Kvist, Elin., "The neoliberal turn and the marketization of care: The transformation of eldercare in Sweden" European Journal of Women's Studies. 22(3)/2015/ 274–287.
Bhabha, Jacqueline., “Arendt's Children: Do Today's Migrant Children have a right to have rights?” Human Rights Quarterly 31.2:/2009/410–451.
Björngren Cuadra, Carin & Staaf Annika., "Public Social Services’: encounters with irregular migrants in Sweden: amid values of social work and control of migration" European Journal of Social Work. 17, 1/2014/ 88–103.
Boccagni, Paulo, Righard, Erica & Bolzman, Claudio., "Mapping transnationalism: transnational social work with migrants" Transnational Social Review. 5, 3:/2015/312–319.
Gustafsson, Johanna, Peralta, Julia & Danemark, Berth., "The employer’s perspective: employment of people with disabilities in wage subsidized employments" Scandinavian Journal of Disability Research. 16, 3:/2014/249–266.
Olin, Elisabeth & Dunér, Anna., "A matter of love and labour? Parents working as personal assistants for their adult disabled children. Nordic Social Work Research" Nordic Social Work Research 6, 1: /2016/35–52.
Starke, Mikaela, Rosqvist, Hanna & Kuosmanen, Jari ., ”Eternal children? Professionals' constructions of women with an intellectual disability who are victims of sexual crime.” Sexuality and Disability. 34, 3:/ 2016/315–328.
Valentine, Kylie & Suzanne Fraser., "Trauma, damage and pleasure: Rethinking problematic drug use". International journal of drug policy . 19,/2008/s. 410–416.
Van Wee, Bert & Banister, David., "How to Write a Literature Revise paper? Transport Reviews". A Transnational Transdisciplinary Journal. 36, 2:/2016/ 278–288.

Bör vara tillgänglig inom arbetsgrupen.

Kompletterande litteratur

Böcker

Alakoski, Susanna ., (2007) Svinalängorma. Stockholm: Albert Bonniers Förlag.
Bakhtiari, Marjaneh., (2006) Kalla det vad fan du vill. Stockholm: Ordfront Förlag.
Hashem Zadeh Bonde, Golnaz., (2017) Det var vi. Wahlström och Widstrand.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.