Vetenskapsteori och forskningsmetodik i socialt arbete, 15 hp

Theories of Science and Research Methodology in Social Work, 15 credits

745G54

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Gunilla Petersson

Kursansvarig

Gunilla Petersson

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 6 (VT 2021) 202104-202113 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • redogöra för och diskutera vetenskapsteoretiska frågor och forskningsmetoder inom socialt arbete
  • formulera för socialt arbete relevanta forskningsproblem och diskutera dessa i relation till forsknings- och analysmetoder
  • använda samt på ett fördjupat sätt reflektera kring olika vetenskapsteoretiska utgångspunkter i relation till val av forskningsmetod
  • använda olika datainsamlings- och analysmetoder samt relatera dessa till olika forskningsfrågor
  • på ett fördjupat sätt reflektera kring olika forskningsdesigner i relation till aktuellt forskningsproblem
  • kritiskt granska och på ett fördjupat sätt reflektera över kvalitet i vetenskapliga texter
  • självständigt planera och lägga upp en studie inom utifrån valt forskningsproblem
  • självständigt söka, sammanställa och analysera aktuell forskning inom socialt arbete
  • självständigt identifiera och diskutera forskningsetiska dilemman i relation till valt forskningsupplägg.

Kursinnehåll

I kursen fördjupas kunskaperna om vetenskapsteoretiska perspektiv och deras relation till olika kunskapsintressen. Vidare ges fördjupade kunskaper om kvantitativa och kvalitativa analysmetoder, samt om kvalitet och forskningsetik i socialvetenskaplig forskning. Kursen avslutas med planering av självständigt arbete/examensarbete i vilket ingår litteratursökning samt reflektion kring metodologiska och teoretiska ställningstaganden.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av seminarier och föreläsningar. Studenterna förebereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Om LiU:s koordinator för studenter med funktionsnedsättning har beviljat en student rätt till anpassad examination vid salstentamen har studenten rätt till det. Om koordinatorn istället har gett studenten en rekommendation om anpassad examination eller alternativ examinationsform, får examinator besluta om detta om examinator bedömer det möjligt utifrån kursens mål.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för kultur och samhälle
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
EXM3 Uppsats PM 6 hp U, G, VG
SEM7 Vetenskapsteori 1 hp U, G
SEM8 Uppsatsgranskning 1 hp U, G
TEN2 Salstentamen 5 hp U, G, VG
SE10 Seminarium kvantitativ metod 1 hp U, G
SE11 Workshop kvantitativ metod 0.5 hp U, G
SE12 Workshop kvalitativ analys 0.5 hp U, G

Böcker

Ahrne, G. & Svensson, P. (red)., (2015) Handbok i kvalitativa metoder. Malmö: Liber.
Dahlstedt, Magnus & Gruber, Sabine (red.), Metoder för forskning i socialt arbete – hur, var och varför? Senaste upplagan. Malmö: Gleerups
Djurfeldt, G., Larsson, R. & Stjärnhagen, O., (2018) Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. 3:a uppl. Lund: Studentlitteratur.
Eliasson, A., (2018) Kvantitativ metod från början. 4:e upplagan Lund: Studentlitteratur.
Sohlberg, P. & Sohlberg, B-M., (2019) Kunskapens former. Vetenskapsteori och forskningsmetod. Malmö: Liber.
Vetenskapsrådet, (2011) God forskningssed.

www.vr.se

Artiklar

Bacchi, C., "Why study problematizations? Making politics visible". Open Journal of Political Science 2 (1)/2012/1-8
Cromdal, J., Danby, S., Emmison, M., Osvaldsson, K., & Cobb-More, C., "Basically it’s the Usual Whole Teen Girl Thing’ : Stage-of-Life Categories on a Children’s and Young people’s Helpline". Symbolic Interaction. 41(1)/2018/25–44.

https://doi-org.e.bibl.liu.se/10.1002/symb.320

Fahlgren, S., "Discourse analysis of a childcare drama: Or the interfaces between paradoxical discourses of time in the context of social work". Time and Society 18(2-3)/2009/208– 230.
Kjellbom, P., ”Ekonomiskt bistånd vid hyresskulder”. Socialvetenskaplig tidskrift 2/2015/153-174.
Kjellbom, P. & Lundberg, A., ”Olika rättsliga rum”. Nordisk socialrättslig tidskrift. 2018
Reissman, C. K. & Quinney, L., ”Narrative in Social Work. A Critical Review”. Qualitative Social Work. 4(4)/2005/391-412

Webbsidor

Länk till internetsida, kvantitativa metod: http://www.sbu.se/sv/var-metod/

Övrigt

Självständigt arbete i socialt arbete tillkommer.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.