Professionalitet och etik i socialt arbete, 7.5 hp
Professionalism and Ethics in social work, 7.5 credits
745G56
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Susanne SeverinssonKursansvarig
Anita JohanssonStudierektor eller motsvarande
Gunilla PeterssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YSC | Socionomprogrammet | 4 (VT 2018) | 201819-201823 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Socionomprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna
- visa ett professonsetiskt förhållningssätt och använda kunskaper om kommunikation och samtalsmetodik i mötet med individer och grupper i det sociala arbetet
- visa fördjupade kunskaper om teorier kring profession och professionsutvecklingen i socialt arbete
- redogöra för yrkesetikens betydelse i bemötande och i det sociala arbetets praktiska handlande
- reflektera över samt värdera egen syn på professionell utveckling samt identifiera utvecklingsbehov
- identifiera och värdera etiska aspekter och ställningstaganden i det sociala arbetet
- granska och värdera komponenter i professionell kompetens
- visa förståelse för handledningens roll för den professionella utvecklingen
- reflektera över den egna relationskompetensen inför möten med brukare, kollegor och/eller andra yrkesgrupper.
Kursinnehåll
Socionomens yrkesroll, bemötande och kommunikation samt etik och värderingar i socialt arbete är kursens huvudteman. Personlig utveckling och etiska förhållningssätt som ett verktyg för socionomens professionella kompetens tränas och problematiseras. Vidare aktualiseras begreppen profession, professionalisering, professionell kompetens och yrkesidentitet i förhållande till socialt arbete. Professionsetiska koder och riktlinjer studeras ur såväl nationellt som internationellt perspektiv. Arbetet med reflekterande team påbörjas inför kommande verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisnings- och arbetsformer
Undervisningen sker i form av färdighetsträning i form av grupphandledning och samtalsövningar samt seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika seminarieuppgifter. Färdighetsträningar sker i samarbete med representanter för brukarorganisationer.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.
Det finns inga filer att visa.