Professionalitet och etik i socialt arbete, 7.5 hp

Professionalism and Ethics in social work, 7.5 credits

745G56

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Annika Taghizadeh Larsson

Kursansvarig

Anita Johansson

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 4 (VT 2019) 201919-201923 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna

  • visa ett professonsetiskt förhållningssätt och använda kunskaper om kommunikation och samtalsmetodik i mötet med individer och grupper i det sociala arbetet
  • visa fördjupade kunskaper om teorier kring profession och professionsutvecklingen i socialt arbete
  • redogöra för yrkesetikens betydelse i bemötande och i det sociala arbetets praktiska handlande
  • reflektera över samt värdera egen syn på professionell utveckling samt identifiera utvecklingsbehov
  • identifiera och värdera etiska aspekter och ställningstaganden i det sociala arbetet
  • granska och värdera komponenter i professionell kompetens
  • visa förståelse för handledningens roll för den professionella utvecklingen
  • reflektera över den egna relationskompetensen inför möten med brukare, kollegor och/eller andra yrkesgrupper.

Kursinnehåll

Socionomens yrkesroll, bemötande och kommunikation samt etik och värderingar i socialt arbete är kursens huvudteman. Personlig utveckling och etiska förhållningssätt som ett verktyg för socionomens professionella kompetens tränas och problematiseras. Vidare aktualiseras begreppen profession, professionalisering, professionell kompetens och yrkesidentitet i förhållande till socialt arbete. Professionsetiska koder och riktlinjer studeras ur såväl nationellt som internationellt perspektiv. Arbetet med reflekterande team påbörjas inför kommande verksamhetsförlagd utbildning.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av färdighetsträning i form av grupphandledning och samtalsövningar samt seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför föreläsningar och seminarier genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika seminarieuppgifter. Färdighetsträningar sker i samarbete med representanter för brukarorganisationer.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Det finns inga examinationsmoment att visa.

745G56 VT19 Professionalitet och etik i socialt arbete, 7,5 hp (Grundkurs) Obligatorisk litteratur Akademikerförbundet SSR. (2015) Etik i socialt arbete– Etisk kod för socialarbetare. Tillgänglig på Internet: https://akademssr.se/dokument/etik-och-socialt-arbete Banks, Sarah. (2012) ”Negotiating personal engagement and professional accountability: professional wisdom and ethics work.” European Journal of Social Work, 16(5): 587-604. Brante, Thomas (2013 ) “The Professional Landscape: The Historical Development of Professions in Sweden” Professions and professionalism, 3(2): 1-18. Boddy, Jennifer & Dominelli Lena (2016) ”Social media and social work: The challenge of a new ethical space” Australian social work DOI: 10.1080/0312407X.2016.1224907 Carlander, Jakob. (2006) Starka känslor: affekter och emotioner i möten med människor. Stockholm: Gothia. Christoffersen, Svein Aage (red.) (2017). Professionsetik. [2:a rev. uppl.] Malmö: Gleerups. (Kap 1, 2 och 3) Graneheim, Ulla H; Lundman, Berit. (2004) “Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness.” Nurse Education Today, 24(2): 105-112 Henriksen, Jan-Olav & Vetlesen, Arne Johan. (2013). Etik i arbete med människor. [3:e rev. uppl.] Lund: Studentlitteratur. International Federation of Social Workers (IFSW) International Association of Schools of Social Work (IASSW). (2004) Ethics in Social Work, Statement of Principles. Tillgänglig på Internet: http://ifsw.org/policies/statement-of-ethical-principles/ Lennéer-Axelson, Barbro & Thylefors, Ingela. (2013) Konflikter: uppkomst, dynamik och hantering. [2:a omarb. rev. utg.] Stockholm: Natur & kultur. (Kap 1, 2, 3, 4, 7, 9 och 12) Liljegren, Andreas. (2008) ”Byråkrater, flummare och andra: Om mikropolitiska konstruktioner på socialkontor.” Socionomen, 21(3) i Forskningssupplement nr 23: 15-27. Pettersson, Ulla (2018) Etik och socialtjänst, om förutsättningar för det sociala arbetets etik. Malmö: Glerups Ponnert, Lina & Svensson, Kerstin (2016) ”Standardisation –the end of professional discretion”. European journal of social work, 19(3/4): 586-599.

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.