Organisering och ledning i socialt arbete, 7.5 hp
Organisation and Management in Social Work, 7.5 credits
745G57
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåKurstyp
Fristående- och programkursExaminator
Sofia NordmarkKursansvarig
Sofia NordmarkStudierektor eller motsvarande
Gunilla PeterssonKursen ges för | Termin | Veckor | Språk | Ort/Campus | VOF | |
---|---|---|---|---|---|---|
F7YSC | Socionomprogrammet | 4 (VT 2018) | 201814-201818 | Svenska | Norrköping, Norrköping | O |
Huvudområde
Socialt arbeteUtbildningsnivå
GrundnivåFördjupningsnivå
G1XKursen ges för
- Socionomprogrammet
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld samt de tröskelregler som gäller för programmets senare terminer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:
- redogöra för klassisk och modern organisations- och ledarskapsteori
- redogöra för utveckling och genomförande av organisering och ledning på olika nivåer i socialt arbete
- visa förståelse för betydelsen av samspel och interaktion inom och mellan olika organisationer
- problematisera och analysera organisatoriska strukturer, verksamhetskulturer och processer inom verksamheter i socialt arbete
- redogöra för budget och budgetprocesser och dess koppling till ekonomiska styrsystem
- problematisera och värdera olika förhållningssätt och strategier i socialt förändrings- och utvecklingsarbete.
Kursinnehåll
I kursen belyses klassisk och modern organisationsteori samt ledarskapsteorier i relation till socialt arbete. Kursen inriktas mot kritisk granskning och analys av organisering och ledning av socialt arbete ur olika perspektiv såsom mångfalds-, medarbetar- och brukarperspektiv. Ledningsstrategier i politiskt styrda organisationer behandlas. Olika teorier om utvecklings- och förändringsarbete studeras i relation till förhållningssätt och strategier för förändring och utveckling i social verksamhet. I kursen tränas färdigheter för organisering och ledning på olika nivåer i verksamheter i socialt arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Arbetsformerna är varierande och utgörs av litteraturstudier, seminarier, föreläsning, fältstudie, övningar och färdighetsträning utifrån en nära integration mellan forskning, teori och praktik. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur, gruppvisa diskussioner samt arbete med specifika uppgifter.
Examination
Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.
Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.
Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.
Betygsskala
Tregradig skala, U, G, VGÖvrig information
Planering och genomförande av kurs skall utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som skall ingå i varje kurs skall därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.
Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.
Institution
Institutionen för samhälls- och välfärdsstudierDet finns inga examinationsmoment att visa.
Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida. Klicka på filen för att spara ner och öppna den.
Namn | Filnamn | Beskrivning |
---|---|---|
Kurslitteraturlista 745G57 vt 18 | Kurslitteraturlista 745G57 vt 18.pdf |