Samhälls- och beteendevetenskapliga teorier i socialt arbete, 15 hp

Theories of Social and Behavioral Sciences in Social Work, 15 credits

745G58

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Kurstyp

Fristående- och programkurs

Examinator

Sofia Nordmark

Kursansvarig

Elin Nilsson, Sofia Nordmark

Studierektor eller motsvarande

Gunilla Petersson
VOF = Valbar / Obligatorisk / Frivillig
Kursen ges för Termin Veckor Språk Ort/Campus VOF
F7YSC Socionomprogrammet 1 (HT 2019) 201945-202003 Svenska Norrköping, Norrköping O

Huvudområde

Socialt arbete

Utbildningsnivå

Grundnivå

Fördjupningsnivå

G1X

Kursen ges för

  • Socionomprogrammet

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen kärvs att den särskilda behörigheten till Socionomprogrammet är uppfylld.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall den studerande kunna:

  • visa grundläggande kunskaper om individens utveckling, beteende och sociala relationer
  • förstå och tillämpa centrala begrepp inom psykologi, socialpsykologi och sociologi i relation till socialt arbete
  • ha färdighet och förmåga att analysera grupper och individers handlande utifrån samhälls- och beteendevetenskapliga teorier
  • använda samhällsvetenskapliga teorier för att förstå sociala strukturer och processer
  • tillämpa sociologiska och beteendevetenskapliga perspektiv i förståelsen av sociala problem
  • visa förmåga att reflektera över samhälls- och beteendevetenskapliga teorier för att identifiera och förstå mönster i mångfald och ojämlikhet .

Kursinnehåll

I kursen presenteras centrala teorier och begrepp inom psykologi, socialpsykologi och sociologi i relation till sociala problem på mikro-, meso- och makronivå. Den studerande tränas under kursen i att analysera individer och samhälle ur olika perspektiv. Utifrån psykologiska teorier fokuseras teoretiskt individens utveckling. Med utgångspunkt i samhälls- och beteendevetenskapliga teorier tillägnar sig den studerande en förståelse för sociala strukturer och processer av betydelse för människor i socialt utsatta positioner. Utifrån samhällsvetenskaplig teoribildning ger kursen grundläggande kunskaper om nutidens globala samhälle och dess mönster av mångfald och ojämlikhet. Vidare studeras teorier om grupper, grupprocesser, identitetsskapande, individens utveckling, kognition och personlighet samt emotioner, makt och maktstrukturer med utgångspunkt i socialt arbete och dess praktik.

Undervisnings- och arbetsformer

Undervisningen sker i form av färdighetsträning, seminarier och föreläsningar. Den studerande förbereder sig i grupp och individuellt inför undervisningen genom inläsning av litteratur samt arbete med specifika uppgifter.

Examination

Examinationen sker genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier samt skriftliga individuella uppgifter. Detaljerad information återfinns i studiehandledningen.

Studerande, vars examination underkänts två gånger på kursen eller del av kursen, har rätt att begära en annan examinator vid förnyat examinationstillfälle.

Den som godkänts i prov får ej delta i förnyat prov för högre betyg.

Betygsskala

Tregradig skala, U, G, VG

Övrig information

Planering och genomförande av kurs ska utgå från kursplanens formuleringar. Den kursvärdering som ska ingå i varje kurs ska därför behandla frågan om hur kursen överensstämmer med kursplanen.

Kursen bedrivs på ett sådant sätt att både mäns och kvinnors erfarenhet och kunskaper synliggörs och utvecklas.

Institution

Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier
Kod Benämning Omfattning Betygsskala
SEM3 Arbetsgrupp Sociologisk teori 0.5 hp U, G
SEM4 Seminarium Övervakning och straff 0.5 hp U, G
SEM6 Seminarium Grupprocesser och mobbing 0.5 hp U, G
SEM7 Seminarium Anknytning och separation 0.5 hp U, G
SEM8 Seminarium Valfri litteratur 1.5 hp U, G
SEM9 Seminarium o rapport: utveckl.psykologi och socialpsykologi 1.5 hp U, G
REF1 Reflektionspass med samtalsledare 0 hp D
TEN4 Salstentamen 6 hp U, G, VG
SE10 Seminarium Goffman 0.5 hp U, G
EXM6 Hemtentamen - barndomspsykologi och utveckling teorier 3.5 hp U, G, VG
Litteraturlista för Samhälls- och beteendevetenskapliga teorier i socialt arbete,745G58, ht 2019 Kurslitteratur indelad i kursblock (Obs! Viss litteratur återkommer i mer än ett block. Detta anges.) Block I Andersen, Heine. & Kaspersen, Lars Bo. (red.) Klassisk och modern samhällsteori. [3:e., utv. & rev. uppl.] Lund: Studentlitteratur. Carlhed, Carina. (2011). ”Fält, habitus och kapital som kompletterande redskap i professionsforskning”. Socialvetenskaplig tidskrift, 18(4): 283-300. Foucault, Michel. (2017) Övervakning och straff. Lund: Arkiv förlag. Jacobsson, K., Thelander, J. & Wästerfors, D. (2010) Sociologi för socionomer. En stående inbjudan. Malmö: Gleerups. Mattsson, Tina (2015). Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion och praxis. [2:a rev. uppl.] Malmö : Gleerup. Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (red.) (2013). Perspektiv på sociala problem. [2., omarb. utg]. Stockholm: Natur & kultur. Michailakis, Dimitris & Schirmer, Werner (2017). Systemiska perspektiv på socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. Block II Andersen, Heine. & Kaspersen, Lars Bo. (red.) (2007) Klassisk och modern samhällsteori. [3:e., utv. & rev. uppl.] Lund: Studentlitteratur. Forsberg, C., & Thornberg, R. (2016). “The social ordering of belonging: Children’s perspectives on bullying”, International Journal of Educational Research, 78: 13-23. Goffman, Erving. (2014). Totala institutioner – fyra essäer om anstaltslivets sociala villkor. [4. uppl.] Lund: Studentlitteratur. Gottzén, Lucas. (2014). ”Jane Addams”. I: Gottzén, L. & Lögdlund, U. (red.) Sociologins teoretiker. Malmö: Gleerups. (s. 122-133) Kommer att finnas uppladdad under kursdokument på kursens Lisamsida Helkama, Klaus et al. (2017). Socialpsykologi: en introduktion. [Andra upplagan] Stockholm: Liber. Hwang, Philip, Frisén, Ann & Nilsson, Björn (2018). Ungdomar och unga vuxna: utveckling och livsvillkor. [Första utgåvan]. Stockholm: Natur & Kultur. Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (red.) (2013). Perspektiv på sociala problem. [2., omarb. utg]. Stockholm: Natur & kultur. Block III Helkama, Klaus et al. (2017). Socialpsykologi: en introduktion. [Andra upplagan]. Stockholm: Liber. Hwang, Philip, Frisén, Ann & Nilsson, Björn (2018). Ungdomar och unga vuxna: utveckling och livsvillkor. [Första utgåvan]. Stockholm: Natur & Kultur. Hwang, Philip & Nilsson, Björn (2019). Utvecklingspsykologi. Fjärde utgåvan Stockholm: Natur & Kultur Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (red.) (2013). Perspektiv på sociala problem. [2., omarb. utg]. Stockholm: Natur & kultur. Wennerberg, Tor och Anders Broberg. Artiklar om anknytning ur psykologtidningen. Finns uppladdade under kursdokument på kursens Lisamsida Block IV Meeuwisse, Anna & Swärd, Hans (red.) (2013). Perspektiv på sociala problem. [2., omarb. utg.] Stockholm: Natur & kultur.’ Nygren, Lennart (2016). Socialt arbete i praktik, forskning och utbildning. I: Meuwisse, Anna; Swärd, Hans; Sunesson, Sune & Knutagård, Marcus (red.) Socialt arbete. En grundbok. Stockholm: Natur & Kultur. Finns uppladdat under kursdokument på̊ kursens Lisamsida

Denna flik innehåller det material som är publikt i Lisam. Den information som publiceras här är inte juridiskt bindande, sådant material hittar du under övriga flikar på denna sida.

Det finns inga filer att visa.